Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.30 uur
050 2111 456   Logo WhatsApp
Vergelijk en bekijk hoeveel je kunt besparen
Autoverzekeringen vergelijken

Dit moet je weten over de accu van elektrische auto's

Je kunt er bijna niet meer onderuit, de elektrische auto is in opmars. De grootste onzekerheid is op dit moment de accu, het duurste onderdeel van een stekkerauto. Hoe lang gaat een accu mee en wat kost een nieuwe? We nemen de batterij onder de loep.

seat-mii.PNG

Hoeveel kilometer kun je rijden met een elektrische auto met een volle accu? Voor nieuwe uitvoeringen van topmerken is een actieradius van 400 kilometer of meer al gebruikelijk. Dat is een gunstige ontwikkeling. De kosten van een nieuwe accu zijn nog wel een issue. 

Wat kost een nieuwe accu voor je elektrische auto?

Fabrikanten bieden garantie op de batterij, maar het houdt natuurlijk een keer op. De meeste fabrikanten bieden een garantie van acht jaar of 160.000 km, waarbij de capaciteit tot niet minder dan 70 of 80% mag afnemen. Het is verstandig de garantievoorwaarden op dit punt goed te bestuderen voor je een keuze voor een bepaald type elektrische auto maakt.

Accu's zijn weliswaar nog steeds het duurste onderdeel van een elektrische auto, maar de prijs is de afgelopen jaren gelukkig fors gedaald. Lag de prijs van een accupakket in 2010 nog boven de 1100 dollar per kilowattuur,  inmiddels is dat gedaald naar 156 dollar (bijna 141 euro) per kilowattuur. Naar verwachting van onderzoeksbureau Bloomberg New Energy Finance (BNEF) komt de prijs per kilowattuur in 2023 rond de 90 euro uit.

Hoe zit het met het verbruik van stekkerauto's? Bij elektrische auto’s spreken we over het aantal kilowattuur (kWh) per honderd kilometer. De zuinigste elektrische auto’s zoals de Tesla Model 3 en de Hyundai Ioniq Electric, verbruiken in de praktijk net onder de 15 kWh per 100 km. Ter vergelijking: grote wagens als de Audi e-tron en de Jaguar I-Pace verbruiken circa 23 kWh per honderd kilometer.

Wat is de levensduur van een accu?

We weten van de mobiele telefoon dat de levensduur van de accu tegen kan vallen. Na een paar jaar kun je de oude accu nog steeds gebruiken, maar op den duur zit een telefoon meer aan de stroom dan in je broekzak. Een nieuwe accu voor een mobiele telefoon is nog wel betaalbaar, maar voor een elektrische auto is het een ander verhaal. De TU in Eindhoven heeft er onderzoek naar gedaan. Na 450.000 gereden kilometers heeft de batterij nog steeds een restcapaciteit van 80%. Uitgaande van een actieradius van 400 kilometer, kun je na 450.000 gereden kilometers de auto nog steeds opladen voor het rijden van 320 kilometer op een volle batterij. Best goed dus!

batterij.png

Hoe presteert de accu bij extreme kou of warmte?

Hoe lang je kunt rijden op een volle batterij is ook afhankelijk van je rijstijl, het gebruiken van de airco en de buitentemperatuur. Bij buitentemperaturen boven de 30 graden moet de airco hard werken voor een aangename temperatuur in de auto. Bij een temperatuur van -10 graden moet de elektrische auto capaciteit van de accu gebruiken voor het verhogen van de binnentemperatuur. Bij een temperatuur van 20 graden haalt een Audi e-tron (elektrische auto) 293 kilometer op de snelweg. Bij nul graden daalt het aantal kilometers naar 258 kilometer op een volle batterij. 

Ook de manier van opladen speelt een rol in de achteruitgang van een accu. De accu’s van auto’s die regelmatig snelladen krijgen het volgens experts zwaar te verduren en gaan daardoor minder lang mee. 

Het voordeel van een warme accu

De accu zelf presteert minder goed bij koud of te warm weer. Een optimale temperatuur is tussen 20 en 25 graden. Ook voor mensen is dit een ideale temperatuur, maar meestal is het kouder en soms warmer. Vooral met koud weer heeft de accu moeite. Daar hebben de autofabrikanten al over nagedacht. Sommige moderne elektrische auto’s hebben een geconditioneerde accu. Dat wil zeggen dat ze warm worden gehouden bij koud weer. Hierdoor stijgt de actieradius en kun je ook in de winter veel kilometers rijden op een volle batterij.

De huidige kwaliteit is behoorlijk goed te noemen als je het vergelijkt met de actieradius van auto's op reguliere brandstof. De verwachting is dat dit de komende jaren alleen maar beter wordt.

Geactualiseerd: 13-04-2020


Gepubliceerd: vrijdag 13 maart 2020
Geactualiseerd: maandag 13 april 2020

Vergelijk en bespaar tot € 230
Dit bedrag is het verschil tussen de premie van de duurste en de goedkoopste WA autoverzekering.
per jaar op je autoverzekering

Vergelijk 100% onafhankelijk alle autoverzekeringen. Bij Poliswijzer.nl hoeven verzekeraars namelijk niet te betalen voor een positie in de vergelijker. Je stapt heel eenvoudig over naar de meest voordelige polis voor jou.

Navigatie