Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Neem contact met ons op.
  • Facebook
  • Twitter

Begrippen

  • De afschrijvingsregeling is een regeling waarbij na het eerste jaar dat je in het bezit bent van je nieuwe auto, maandelijks een percentage van de cataloguswaarde wordt afgetrokken. Dit is ingevoerd vanwege de waardevermindering van de auto. Elke verzekeraar hanteert zijn eigen percentages en systeem.

  • De APK-keuring is een algemene periodieke keuring voor auto’s van 4 jaar en ouder. Heb je een auto die op diesel of LPG rijdt  dan moet hij al na 3 jaar gekeurd worden. De keuring verkleint de kans op ongelukken. Ook wordt bij de keuring gelet of auto's niet teveel uitlaatgassen uitstoten. De APK-keuring is verplicht in Europa. Als eigenaar van een auto heb je de verplichting om je auto op tijd te laten keuren. Als je auto geen geldig APK bewijs heeft en je veroorzaakt een ongeluk, wat het gevolg is door een mankement aan de auto, krijg je meestal geen vergoeding vanuit je verzekering.

  • Als je een autoverzekering afsluit, heb je een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze bedenktijd kun je van je verzekering afzien. Kosteloos en zonder een reden op te hoeven geven. De bedenktijd gaat in op het moment dat je de polis van je autoverzekering ontvangt.

  • Een beperkt casco autoverzekering - ook een WA+ autoverzekering genoemd- biedt dezelfde dekking als de WA-polis (schade die je met je auto bij anderen veroorzaakt). Daarnaast krijgt je beperkte dekking voor schade aan je eigen auto door diefstal, brand, storm, inbraak, hagel en ruitbreuk.

  • De beveiligingsklasse geeft aan welke technieken er zijn toegepast in je auto om hem te beveiligen tegen diefstal. Autoverzekeraars stellen voor sommige auto’s een bepaalde beveiligingssysteem verplicht. Vaak geldt dit bij cabrio’s en duurdere auto’s. Er zijn ook autoverzekeraars die korting geven op je autoverzekering als je een alarmklasse hebt ingebouwd.

    Goedgekeurd beveiligingssysteem

    Autobeveiliging is onderverdeeld in 5 officiële beveiligingsklassen. De beveiliging is alleen officieel als deze is ingebouwd door een bedrijf met een certificaat van de Stichting Certificering Motorrijtuigbeveiliging (SCM). Auto’s vanaf bouwjaar 1998 zijn standaard beveiligd volgens SCM-klasse 1.

    SCM beveiligingsklassen

    Klasse 1: Startonderbreker 
    Klasse 2: Alarmsysteem
    Klasse 3: Alarmsysteem met hellingshoekdetectie
    Klasse 4: Klasse 1, 2 of 3 + voertuigvolgsysteem
    Klasse 5:
    Klasse 3 + voertuigvolgsysteem geactiveerd door alarm

    Wil je alleen een WA-verzekering afsluiten dan wordt er niet gekeken naar de beveiligingsklasse van je auto. Met een WA verzekering ben je namelijk niet verzekerd tegen diefstal.

  • De meeste autoverzekeraars gebruiken een bonus-malusladder, waarbij de premie afhankelijk is van je rijgedrag. Een premiekorting (bonus) of toeslag (malus) wordt gebaseerd op het aantal schadevrije jaren op naam van de verzekerde. Een bonus-malustabel met de verschillende treden en korting- en toeslagpercentages kun je doorgaans terugvinden in de polisvoorwaarden.

    De snelheid waarmee je klimt of daalt op de ladder verschilt per verzekeraar en kan aanzienlijke premieverschillen veroorzaken. Iedere autoverzekeraar hanteert een eigen bonus-malusladder.

  • De cataloguswaarde is de waarde van de auto zoals deze in de fabriek is vastgesteld. Deze waarde is premiebepalend en doorgaans ook terug te vinden via het RDW.

  • De dagwaarde van een auto is het bedrag dat een auto op dat moment waard is. Verzekeraars gebruiken de dagwaarde om te bepalen welk bedrag moet worden uitbetaald bij schade.

    De hoogte van de dagwaarde hangt af van onder andere nieuwprijs, leeftijd, kilometerstand en slijtage.

  • Soms is er een verplicht eigen risico bij een autoverzekering. Dit is het deel van de schade dat je zelf moet betalen. Om de premie te drukken kun je een vrijwillig eigen risico afsluiten, dit kan alleen bij een WA Beperkt casco of een WA Volledig Casco polis. 

    Sommige verzekeraars rekenen bij jeugdige bestuurders (onder de 25 jaar) een extra eigen risico. Dit extra eigen risico wordt bij de bestuurder in rekening gebracht en niet bij de verzekeringnemer.

  • Het kentekenbewijs is in 2014 vervangen. Alle nieuwe auto’s die vanaf 2014 zijn verkocht, krijgen een kentekencard. Deze pas bevat de gegevens van het voertuig en de kentekenhouder. Het nieuwe kentekenbewijs is door het formaat niet alleen handiger op te bergen, het is door de chip ook fors minder fraudegevoelig.

  • Dit is de persoon op wie het kenteken van het motorvoertuig staat geregistreerd. De meeste verzekeringsmaatschappijen accepteren ook wanneer de partner van de kentekenhouder een verzekering afsluit, mits je officeel op hetzelfde adres woont.

    Kentekenhouder, maar autoverzekering op andere naam

    Als je een auto hebt gekocht en het kenteken staat op jouw naam, dan mag je partner of kind deze verzekeren als hij/zij regelmatige bestuurder is. Als regelmatige bestuurder is je partner verplicht om de auto zelf te verzekeren. Als je zelf de regelmatige bestuurder bent, moet je zelf een autoverzekering afsluiten.

    Twee auto’s op één naam

    Je hebt al een auto maar koopt er een tweede bij, voor bijvoorbeeld je partner of je kind. Je bent eigenaar van de auto, maar je partner of kind zal het meeste in de auto rijden en is dus regelmatige bestuurder. Het is verplicht dat de autoverzekering op naam van de regelmatige bestuurder staat.

    De kentekenhouder en de regelmatige bestuurder moeten op hetzelfde adres wonen. De autoverzekering op naam van je kind of partner zetten is dus geen probleem als hij of zij op hetzelfde adres woont. In sommige gevallen kun je in aanmerking komen voor een Tweede Gezinsautoregeling.

  • Een meldcode is een code die je bij het afsluiten van autoverzekering moet doorgeven aan het RDW (Rijksdienst voor het Wegverkeer), zodat het RDW kan controleren of de auto verzekerd is. De meldcode betreft de laatste 4 cijfers van het chassisnummer of voertuigidentificatienummer en vind je op het kentekenbewijs van je auto. Deze code kun je ook terugvinden op je polisblad of groene kaart.

  • Bij schade aan jouw nieuwe auto wil je bij een total loss of bij diefstal niet de dagwaarde uitgekeerd krijgen. Hiermee kun je namelijk geen nieuwe auto terugkopen. Met de nieuwwaarderegeling kun je wel een nieuwe auto kopen. Soms tot wel 3 jaar na aankoopdatum (verschilt per verzekeraar).

  • De occasionwaarderegeling zorgt ervoor dat je autoverzekering de schade vergoedt op basis van de waarde van aanschaf.

    Deze regeling is gunstiger dan uitkering van de dagwaarde, omdat de auto in de loop van de tijd in waarde daalt. Als een autoverzekeraar deze regeling biedt, kijk dan wel goed naar de voorwaarden.

  • Bij een Ongevallenverzekering Inzittenden (OVI) wordt een vooraf vastgesteld bedrag uitgekeerd bij overlijden of blijvende invaliditeit. Dit bedrag staat los van de werkelijke schade. Bij deze verzekering maakt het niet uit wie er schuldig was aan het ongeval.

  • De Rijksdienst voor Wegverkeer zorgt voor de registratie en beheer van gegevens van voertuigen en hun eigenaren, en het verstrekken van informatie aan belanghebbenden over deze gegevens.

  • Een autoverzekering kun je afsluiten met een aanvullende rechtsbijstandverzekering voor motorrijtuigen. Dan heb je recht op juridisch advies en deskundige rechtshulp. Bijvoorbeeld over de garantie van je auto of het verhalen van schade aan de auto.

  • Bij de meeste verzekeraars is de degene die het meest in de auto rijdt de regelmatige bestuurder. Vaak ben is dit de verzekeringsnemer zelf, maar het kan ook de partner zijn. Een verzekeraar staat altijd toe dat partners gebruik maken van elkaars auto, onder de voorwaarde dat beide op hetzelfde adres wonen.

  • Roy data is een centrale database waarin schadevrije jaren geregistreerd worden. Alle Nederlandse autoverzekeraars maken hier gebruik van. Beëindigt een klant een autoverzekering, dan zet de verzekeraar het aantal schadevrije jaren van de klant in deze database. Op deze manier kunnen andere verzekeraars deze gegevens in Roy data inzien.

  • Een schadeverzekering inzittenden is een aanvullende verzekering bij je autoverzekering  die alle werkelijke schade dekt van de bestuurder en passagiers als gevolg van een verkeersongeval. Er wordt niet gekeken naar de schuldvraag. Het gaat dan bijvoorbeeld om schade aan spullen die in de auto liggen, schade aan kleding en inkomstenderving.  

  • De hoogte van de premie voor je autoverzekering hangt onder meer af van het aantal jaren dat je schadevrij hebt gereden. Deze jaren zijn persoonsgebonden en staan op naam van de verzekeringsnemer. Als je een verzekering afsluit, wordt naar het schadevrije jaren gekeken via de centrale database Roy data. Hierin staan alleen de schadevrije jaren van de vorige verzekeraar. Wanneer de verzekeraar een bonus malus-systeem hanteert, bepaalt hij hiermee hoeveel korting (bonus) of toeslag (malus) je krijgt op je premie.

  • De taxatiewaarde is het bedrag dat je auto waard is volgens een taxateur. De taxateur onderzoekt je auto en levert een taxatierapport af. In dit rapport staat de waardebepaling van je auto.

  • Veel verzekeraars bieden een tweedegezinsautoregeling aan (onder verschillende voorwaarden). Dat kan handig zijn als je een of meerdere auto's hebt. Hierbij krijg je voor het verzekeren van een tweede auto (sistercar) als verzekerde of gezin dezelfde bonus-maluskorting en condities als voor de eerste auto.

  • Bij een reparatie van een auto of bij totaalverlies (bijvoorbeeld door diefstal of cascoschade) dekt de autoverzekering  -afhankelijk van de dekking en polisvoorwaarden- vervangend vervoer. Bij diefstal zit hier soms een wachtperiode en dagvergoeding aan vast, omdat de kans bestaat dat de auto wordt teruggevonden.

  • De volledig cascodekking is gelijk aan de beperkt cascodekking plús dekking voor schade die je zelf of iemand anders aan je auto veroorzaakt. Het gaat dan om  schade door 'van buiten komende oorzaken', zoals botsen, slippen, van de weg raken en te water raken.  

    De volledig cascoverzekering wordt ook wel all risk verzekering genoemd.

  • Bij schade aan je auto word je door een verzekeraar meestal naar een aangesloten schadehersteller gestuurd. Wil je liever zelf bepalen naar welke garage je gaat? Zet dan een vinkje voor 'vrije garage keuze'. Dit betekent vaak wel dat de premie hierdoor omhoog gaat.

  • Een auto moet minimaal een WA-verzekering hebben oftewel een Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering. De WA-verzekering dekt schade die je met je auto veroorzaakt bij anderen (auto en personen) en waarvoor je aansprakelijk bent.

  • Iedere autobezitter in Nederland moet wegenbelasting betalen. Je betaalt voor het bezit van je auto, niet voor het gebruik van de auto. Dus ook als je auto alleen maar voor je huis staat, moet je toch wegenbelasting betalen.

    De hoogte van de wegenbelasting wordt berekend aan de hand van een aantal factoren:

    • het soort voertuig;
    • de eigen massa van het voertuig;
    • de provincie waarin u woont;
    • de toegestane maximum massa;
    • de brandstof.

Navigatie