Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Neem contact met ons op.
  • Facebook
  • Twitter

Premie

  • Je bouwt bij je autoverzekeraar schadevrije jaren op zolang je geen schades claimt die jouw schuld zijn. Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, des te meer korting krijg je op de premie van je autoverzekering. Deze korting noemen we de no-claim korting.

    Om je no-claimkorting te berekenen, gebruiken autoverzekeraars een bonus-malusladder. Na elk schadevrij jaar ga je een stapje omhoog op de ladder en krijg je een hoger kortingspercentage. Je no-claimkorting gaat omlaag nadat je schade claimt. Daarom is het soms voordeliger om kleine schades zelf te betalen.

  • De oorspronkelijke cataloguswaarde van je auto is de waarde van de auto zoals deze in de fabriek is vastgesteld. Deze waarde is premiebepalend en doorgaans ook terug te vinden via het RDW. De cataloguswaarde is ook van belang bij totaal verlies (total loss) of diefstal en voor de bijtelling als je een auto van de zaak privé gebruikt.

  • Bij een bonus-malus regeling is je premie afhankelijk van je rijgedrag. Een premiekorting (bonus) of toeslag (malus) van je autoverzekering wordt gebaseerd op het aantal schadevrije jaren op naam van de verzekerde. Hoe vaker je bij je verzekeraar claimt, des te hoger is je premie. Dus hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, des te meer korting je krijgt op je premie. Der maximale korting ligt tussen de 70 en 80%.

    Het bonus-malussysteem is ingevoerd in 1982 als vervanging van het no-claimsysteem. Vaak wordt er nog gesproken van no-claimkorting als bonus-maluskorting wordt bedoeld.

  • Met een nieuwwaarderegeling krijg je bij totaalverlies (total loss) een uitkering om weer een nieuwe auto aan te schaffen, zonder waardeverlies. De regeling geldt alleen voor nieuwe auto's, niet voor tweedehands. Deze dekking is af te sluiten bij een beperkt- en volledig cascoverzekering, maar niet iedere autoverzekeraar biedt een nieuwwaarderegeling. Vaak geldt de regeling voor 1, 2 of 3 jaar.

  • Met een occasionwaarderegeling  krijg je bij totaalverlies (total loss) van een tweedehandsauto het bedrag terug dat je zelf voor de auto hebt betaald. Deze regeling is gunstiger dan uitkering van de dagwaarde, omdat de auto in de loop van de tijd in waarde daalt. Kijk wel goed naar de voorwaarden als een autoverzekeraar deze regeling biedt.

  • Bij de autoverzekering kun je te maken krijgen met een verplicht en/of een vrijwillig eigen risico.

    Een verplicht (oftewel standaard) eigen risico is het deel van de schade dat je zelf moet betalen. Bij een vrijwillig eigen risico kies je er bewust zelf voor om een deel van de schade voor eigen rekening te nemen.  Het voordeel hiervan is dat je premie lager wordt.

    Wil je bij schade niet voor verrassingen komen te staan? Zoek dan naar een autoverzekering zonder eigen risico. Je krijgt je schades dan volledig vergoed. Wil je liever een lagere premie en heb je een spaarpotje om een deel van de schade zelf te betalen? Dan is een autoverzekering met een vrijwillig eigen risico de juiste keuze voor jou.

  • Bij een vrijwillig eigen risico kies je er bewust zelf voor om een deel van de schade voor eigen rekening te nemen. Het voordeel hiervan is dat je premie lager wordt.

    Bij een autoverzekering kun je ook te maken krijgen met een verplicht oftewel standaard eigen risico. Dit is het deel van de schade dat je zelf moet betalen.

    Wil je bij schade niet voor verrassingen komen te staan, zoek dan een autoverzekering zonder eigen risico. Je krijgt je schades dan volledig vergoed. Wil je liever een lagere premie en kun je een deel van de schade zelf betalen, dan is een autoverzekering met een vrijwillig eigen risico de juiste keuze voor jou.

  • Assurantiebelasting is belasting op verzekeringen. Meestal wordt deze geheven en afgedragen door de verzekeraar. Vanaf 1 januari 2013 is het tarief 21%. Als je een autoverzekering afsluit, moet je assurantiebelasting betalen. De verzekeraars berekenen deze belasting door in de premie van je autoverzekering. Je betaalt ook assurantiebelasting over de pechhulpverzekering van bijvoorbeeld de ANWB of Route Mobiel.

  • Als je meer dan 10 jaar achtereen schadevrij rijdt en de hoogste no-claimkorting hebt opgebouwd, geven veel autoverzekeraars je een bonusbescherming. Maak je toch een keer schade, dan val je terug in je schadevrije jaren, maar behoud je de maximale no-claimkorting. Echter wordt hier alleen de premie bij de huidige verzekeraar beschermd. Niet het verlies van de schadevrije jaren. Mocht je overstappen van verzekeraar, dan kan de premie fors hoger uitvallen.

  • De dagwaarde van je auto is het bedrag dat je auto vandaag waard is. De dagwaarde hangt van een aantal zaken af zoals

    • aantal gereden kilometers
    • leeftijd
    • staat van onderhoud
    • accessoires

  • Als je een autoverzekering afsluit dan kun je deze soms aanvullend verzekeren met een no-claimbeschermer, ook wel bonusbeschermer genoemd. Met deze bescherming kun je bij de meeste verzekeraars ieder jaar één keer schade claimen. Het gevolg is dat je premie bij je huidige autoverzekering niet omhoog gaat. Wel val je terug in je schadevrije jaren als je schade claimt.
     
    Wil je overstappen van autoverzekeraar? Dan kan het zijn dat je premie hoger uitvalt dan verwacht als je gebruik hebt gemaakt van de no-claimbeschermer. De nieuwe autoverzekeraar kijkt bij het berekenen van je premie naar schadevrije jaren, niet naar de opgebouwde no-claimkorting.

  • Kilometrage is het gemiddelde aantal kilometers dat je per jaar met de te verzekeren auto verwacht te gaan rijden. Als je een autoverzekering aanvraagt, moet je aangeven hoeveel kilometers je per jaar rijdt. 
    Hoe meer kilometers je rijdt, hoe groter de kans op schade. Daarom betaal je een hogere premie met een hoog kilometrage.

  • Massa ledig voertuig is het gewicht van een auto, zonder passagiers en lading. Dit gewicht is van invloed op de hoogte van de premie. Andere termen voor massa ledig voertuig zijn ledig gewicht, kentekengewicht en leeggewicht.

  • Wanneer je één of meerdere schades in een jaar hebt geclaimd op je autoverzekering, kun je uitkomen op een negatief aantal schadevrije jaren. Je krijgt in dat geval te maken met een toeslag (malus) in plaats van een korting (bonis) op je premie.

    Beginnende bestuurders zullen hier eerder mee te maken krijgen. Zij hebben nog geen buffer van schadevrije jaren opgebouwd.

  • Poliskosten zijn de administratieve kosten die een verzekeraar in rekening brengt voor het opmaken van je polis. Poliskosten worden ook vaak in rekening gebracht als je bijvoorbeeld een autowijziging laat doorvoeren op je verzekeringspolis. 

    Per verzekering verschilt het bedrag wat de verzekeraar aan poliskosten in rekening brengt. Bij een autoverzekering wordt een hoger bedrag in rekening gebracht, omdat de RDW voor het aanmelden van een auto kosten in rekening brengt. De poliskosten liggen meestal tussen de 5 en 15 euro.

  • Claim je geen schade binnen de looptijd van je verzekering, dan bouw je schadevrije jaren op. Elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, des te meer premiekorting je krijgt. Deze jaren zijn persoonsgebonden en staan op naam van de verzekeringsnemer (dus niet de regelmatige bestuurder).

    Als je een autoverzekering afsluit, wordt naar de schadevrije jaren gekeken via de centrale database Roy data. Hierin staan alleen de schadevrije jaren van de vorige verzekeraar. Wanneer de verzekeraar een bonus-malus systeem hanteert, bepaalt hij hiermee hoeveel korting (bonus) of toeslag (malus) je krijgt op je premie. 

    Wil je jouw schadevrije jaren weten terwijl je verzekering nog loopt, dan kun je contact opnemen met je huidige verzekeraar.

Navigatie