Vooral jonge mannen onder de verkeersdoden

Vooral in het weekend lees je trieste berichten over zware verkeersongevallen en verkeersdoden. Vaak gaat het om jonge bestuurders tussen de 20 en 30 jaar oud die in een personenauto verongelukken of zwaargewond raken. Onder de dodelijke slachtoffers gaat het volgens de cijfers van het CBS vooral om jonge mannen.

Jong versus oud

Jongeren vormen gemiddeld een groter risico in het verkeer. Dit komt mogelijk door een gebrek aan ervaring en het overschatten van de rijvaardigheden. Dat zien we ook terug in de premie voor de autoverzekering. Een jonge bestuurder betaalt voor de autoverzekering in sommige gevallen drie tot vier keer zoveel als een oudere bestuurder.

Onder jonge automobilisten tussen 20 en 30 jaar waren er in 2018 maar liefst 57 dodelijke slachtoffers te betreuren. Dat is in vergelijking met andere leeftijdscategorieën erg hoog. In de leeftijdsgroep 50 tot 60 jaar zijn er 11 mensen overleden ten gevolge van een ongeluk in een personenauto.

LeeftijdDodelijke slachtoffers 2017Dodelijke slachtoffers 2018
Tot 15 jaar:44
15 – 20 jaar:1322
20 – 30 jaar:4857
30 – 40 jaar:2923
40 – 50 jaar:2329
50 – 60 jaar:3211
60 – 70 jaar:1721
70 – 80 jaar:1538
80 jaar en ouder:2028
Totaal201233

In 2018 zijn er 233 personen overleden in een personenauto door een ongeval. Ongeveer een kwart in de leeftijdsgroep 20 tot 30 jaar. Naar verhouding is het verschil tussen de leeftijdsgroepen nog groter. Er zijn namelijk meer ouderen in Nederland dan jongeren:

Man versus vrouw

Opvallend is dat verkeersdoden onder 15 tot 30 jarigen vooral jonge mannen zijn. Namelijk 66 mannen en 13 vrouwen. Dat zijn ruim vijf keer zoveel mannen dan vrouwen!

Goedkopere autoverzekering voor vrouwen?

Jonge mannen vormen dus een groter gevaar. Ook uit diverse andere onderzoeken blijkt dat mannen zorgen voor hogere schadelasten. Ook de hoogte van het schadebedrag per ongeval ligt bij mannen hoger.

Waarom betalen vrouwen dan niet minder voor de autoverzekering? Simpel: het mag gewoon niet. Want dat is leeftijdsdiscriminatie en dat is verboden.

Aantal dodelijke slachtoffers al sterk gedaald

Het aantal verkeersdoden is hoog. Maar het ligt er wel aan waar je het mee vergelijkt. In 2008 ging het nog om 317 verkeersdoden verongelukt in de auto en in 1996 zelfs om 609. Uit onderstaande grafiek blijkt dat de daling afvlakt en dat het aantal verkeersdoden juist weer stijgt. Dat komt mogelijk door de toenemende verkeersdrukte. De afleiding door de telefoon en de navigatie hebben ook geen positief effect op de verkeersveiligheid.

Uit onderstaande grafiek blijkt dat de daling afvlakt en dat het aantal verkeersdoden juist weer stijgt. Dat komt mogelijk door de toenemende verkeersdrukte. De afleiding door de telefoon en de navigatie hebben ook geen positief effect op de verkeersveiligheid.

Aantal verkeersdoden

Interessante feiten over verkeersdoden

  • De leeftijdsgroep 50 tot 60 jaar is oververtegenwoordigd. Toch maar 11 dodelijke slachtoffers in 2018;
  • Het aantal dodelijke slachtoffers in 1996 in een personenauto was 609. Dus bijna drie keer zoveel als in 2017;
  • In 2017 waren er meer dodelijke slachtoffers onder fietsers dan onder automobilisten;
  • In de provincie Noord-Brabant zijn de meeste dodelijke ongelukken ontstaan;
  • De meeste jongeren (tot 25 jaar oud) wonen in de provincie Flevoland.
  • Het minste aantal in Limburg.
  • De provincie Limburg is de meest vergrijsde provincie. Maar 25% van de bevolking is jonger dan 25 jaar. Hier is de kans op een dodelijk ongeval onder jongeren dus statistisch het kleinst;
  • De gevaarlijkste tijdstippen in het verkeer zijn tussen 12 en 15 uur en in het weekend tussen 22 ’s avonds en 6 uur ‘s ochtends;
  • Bij ongeveer elke 9 miljoen gereden kilometers op de Nederlandse wegen ontstaat een ongeval met minstens één zwaargewonde.

Voegt de rijstijlverzekering iets toe?

Enkele verzekeraars bieden een rijstijlverzekering aan. Dit zijn autoverzekeringen die het rijgedrag van de bestuurders meten. Het te snel rijden, abrupt remmen of optrekken kan zorgen voor een hogere premie in vergelijking met de automobilisten die voorzichtiger rijden.

Deze verzekeringen worden bijvoorbeeld aangeboden door de ANWB en de FBTO. Het meten gebeurt door een in de auto geplaatste stekker. Ook een app op de telefoon is een optie. Bestuurders met een “ruiger” rijgedrag betalen meer voor de autoverzekering.

Uiteraard is de rijstijlverzekering niet de oplossing om het aantal verkeersdoden te verminderen. De automobilisten met een pittig rijgedrag kiezen namelijk niet voor deze verzekeringsvormen.

In de eerste vier maanden van 2019 zijn er al veel verkeersdoden te betreuren. Ook hoofdzakelijk weer onder jongeren. Hopelijk zet de stijgende lijn van het aantal verkeersdoden niet door in de rest van 2019.

Geplaatst op
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *