Verzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug.

Thuis door corona? Blijf fit!

door Juul Dijkhuis

Uit voorzorg blijven we met z’n allen zoveel mogelijk thuis. Naar de sportschool gaan zit er al een tijdje niet meer in, dus wordt het voornamelijk thuis werken aan je gezondheid. Wist je dat je met een goede gezondheid beter bestand bent tegen de ergste symptomen van corona? Wij geven jou een opstapje naar een betere afweer.

ziek-in-bed.jpg

We hebben geen totale lockdown, dus je kunt nog naar buiten. Een fijne wandeling op het strand of door een natuurgebied zou prettig zijn, maar grote kans dat je toch weer tussen de massa terecht komt. Hoe kun je met een beperkte bewegingsvrijheid toch zo gezond mogelijk blijven? 

Bewegen is heel belangrijk

Op meerdere vlakken is in beweging blijven belangrijk. Je hebt er lichamelijk baat bij, maar ook je geest krijgt een opkikker. Je krijgt juist minder energie van zo weinig mogelijk doen. Hierdoor voel je je oprecht vermoeid en ook je mindset krijgt een terugslag. En dat willen we juist niet in deze tijd. Er is genoeg om je zorgen over te maken, maar een positief gevoel houden is belangrijk. Je immuunsysteem krijgt ook een upgrade door te sporten. Met een betere immuniteit heb je een kleinere kans op ernstige klachten door corona. Voldoende redenen dus om ook nu in beweging te blijven!

Buiten sporten? 

Door corona kun je niet meer naar de sportschool. Ook groepslessen, zoals bootcamp, zijn even van de baan. Houd bij het sporten rekening met het volgende:
•    Sport bij voorkeur alleen, maar met maximaal 3 personen. Houd wel 1,5 meter afstand.
•    Mijd risicovolle sporten zoals freerunning, voetbal en andere contactsporten. De spoedeisende hulp is namelijk minder toegankelijk door corona.
•    Heb je koorts of ben je verkouden? Blijf absoluut thuis en doe thuis je work-outs.
•    Online kun je ‘fitblijf-lessen’ volgen. Ook zijn er handige apps.

zorg-sport-corona.jpg

Hoeveel bewegen?

Je hebt geen ingewikkelde schema’s of een smartwatch nodig om inzicht te krijgen in hoeveel je per dag beweegt. Er zijn gratis stappentellers voor op je telefoon. Gemiddeld zet een mens 6.000 stappen per dag. Voor een gezond, vitaal leven luidt het advies minimaal 10.000 stappen per dag. De 4.000 extra stappen krijg je door een wandeling van een half uur per dag. Maar het advies is: ‘blijf thuis’, dus probeer vooral in huis je beweging te pakken. Naast je dagelijkse beweging doe je aan 2,5 uren fietsen per week ook goed. Fietsen doe je alleen en is dus aan te raden tijdens de coronacrisis, maar mijd de drukte.

Gratis online dans- en theaterlessen

Eén van de positieve gevolgen van de coronacrisis is dat er nieuwe manieren bedacht worden om te blijven bewegen met behulp van de allernieuwste technologie. Een voorbeeld daarvan is een initiatief van professionele dansers en acteurs uit Groningen, die tussen de middag gratis online dans- en theaterlessen gaan bieden. 

Op dinsdag geeft danseres Angela Herenda een workshop bewegen waarbij je je na afloop ontspannen, getroost en soepel zult voelen. Op woensdag kun je deelnemen aan de dansworkshop van danser Harold Luya waar je energiek, blij en zweterig van wordt. Op donderdag gaat acteur Bram van der Heijden samen met deelnemers een gedicht analyseren en ontdekken hoe je deze zou voordragen. De lessen zijn gratis en starten om 13.00 uur. Je kunt je aanmelden via de site nite.nl/classes en je ontvangt vervolgens een link voor een ZOOM-meeting. De voertaal is Engels en je hoeft geen enkele ervaring te hebben om mee te doen.

Sport op eigen tempo

Een goed immuunsysteem kan het verschil maken, dus fit blijven is belangrijk. Bij een te zware training verzwak je jouw immuunsysteem. Vooral het hardlopen is tijdens de coronacrisis populair. Je kunt het alleen doen en je hebt er geen sportschool voor nodig. Als beginnende hardloper moet je eerst ritme en conditie opbouwen. Doe het allemaal op je eigen tempo. Maak het jezelf niet te zwaar. Heb je hulp hierbij nodig? Online vind je trainingsschema’s waar je baat bij kunt hebben.

Geef je immuunsysteem een boost en ga van thuiszit naar thuisfit.  
 

Deel dit artikel op:

Juul Dijkhuis

Webredacteur
Juul Dijkhuis
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Reageren

Google ReCaptcha
Beveiligd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden

Laatste nieuws

Meer nieuwsberichten

Navigatie