Zorgverzekeringen vergelijken

Ben Woldring

Vragen? Neem contact met ons op.

Zorgverzekerings­onderzoek 2017

De meeste consumenten vinden het belangrijk dat hun zorgverzekeraar een goede prijs/kwaliteitsverhouding heeft, op de voet gevolgd door een goede prijs en vrije zorgkeuze (zelf bepalen naar welke zorgaanbieder je gaat). Dat blijkt uit het Nationale Zorgverzekeringsonderzoek​ van TMG en Poliswijzer naar de tevredenheid van Nederlanders over hun zorgverzekeraar. 

In dit onderzoek is verzekerden gevraagd hun zorgverzekeraars te beoordelen. Gemiddeld geven consumenten een 7 als rapportcijfer. Wel zijn er grote verschillen tussen de 18 zorgverzekeraars. Benieuwd hoe jouw zorgverzekeraar uit de bus komt? In onze zorgvergelijker vind je het rapportcijfer onder 'Beoordeling'. Naast lage premie en hoge dekking kun je de beoordeling mee laten wegen in je keuze voor de beste zorgverzekering.

PW_beoordelingen_2017.jpg

Achtergrond en resultaten van het onderzoek

Het Nationale Zorgverzekeringsonderzoek is een grootschalig onderzoek naar de tevredenheid van Nederlanders over hun zorgverzekeraar. Het onderzoek is uitgevoerd door Telegraaf Media Groep en Poliswijzer.nl. De vragenlijst heeft online gestaan van woensdag 9 november tot en met maandag 14 november 2016. In totaal hebben 3042 consumenten aan het onderzoek deelgenomen.

Hieronder worden de belangrijkste resultaten van het onderzoek beschreven.  

Overgrote meerderheid heeft afgelopen jaar gebruik gemaakt van zorgverzekering

Bijna 9 op de 10 consumenten (87%) hebben afgelopen jaar zorgkosten gemaakt en hebben daarom een beroep gedaan op zijn of haar zorgverzekering.  

grafiek-1.jpg

Grafiek 1. Heeft u afgelopen jaar een beroep moeten doen op uw zorgverzekering omdat u zorgkosten heeft gemaakt (bijvoorbeeld bezoek tandarts, apotheek, ziekenhuis, kraamzorg etc.)?

 

Consumenten beoordelen huidige zorgverzekeraar met een ruim voldoende

Consumenten geven gemiddeld een rapportcijfer van een 7,0. Wel is er een groot verschil in waardering tussen consumenten die het afgelopen jaar wel een beroep hebben gedaan op hun zorgverzekeraar (7,1) en consumenten die het afgelopen jaar geen beroep hebben gedaan op hun zorgverzekeraar (6,3). Ook zijn er, zoals in onderstaande grafiek te zien is, grote verschillen tussen zorgverzekeraars onderling: DSW wordt als beste beoordeeld met een 8,1 en Avero Achmea krijgt van consumenten het laagste rapportcijfer (6,3). Er zijn geen regionale verschillen in waardering. 

 

Nationaal zorgverzekeringsonderzoek afb2.jpg

Grafiek 2. Als u uw zorgverzekeraar een rapportcijfer zou moeten geven, wat zou uw totale oordeel dan zijn?

 

Goede prijs/ kwaliteitsverhouding vinden consumenten belangrijk

Zoals in onderstaande grafiek te zien is, vinden de meeste consumenten het belangrijk dat hun zorgverzekeraar een goede prijs/ kwaliteitsverhouding heeft, op de voet gevolgd door een goede prijs en vrije zorgkeuze (zelf bepalen naar welke zorgaanbieder je gaat). 2 op de 5 consumenten vinden duidelijke polisvoorwaarden en betrouwbaarheid belangrijk.

grafiek-3.jpg

Grafiek 3. Waar moet uw zorgverzekeraar vooral aandacht aan besteden? Wat vindt u belangrijk?

 

Consumenten die het afgelopen jaar wel een beroep hebben gedaan op hun zorgverzekeraar vinden de aspecten goede prijs/ kwaliteitsverhouding, vrije zorgkeuze, duidelijke polisvoorwaarden, betrouwbaarheid, klantvriendelijkheid, online declareren en collectiviteitskorting vaker belangrijk in vergelijking met consumenten die het afgelopen jaar geen beroep hebben gedaan op hun zorgverzekeraar. Er zijn geen regionale verschillen.

Beoordeling zorgverzekeraars op bovenstaande aspecten

Consumenten hebben hun zorgverzekeraar op alle bovenstaande aspecten beoordeeld en hebben hierbij aangegeven in hoeverre zij hierover tevreden zijn. 

Op de drie belangrijkste aspecten, goede prijs/ kwaliteitsverhouding, prijs en vrije zorgkeuze, worden DSW, ONVZ en Ditzo het best beoordeeld. In de tabel op de volgende pagina zijn de Top2-scores te vinden: het percentage consumenten dat het aspect met (zeer) tevreden heeft beoordeeld. Zoals in de tabel te zien is, scoren alle drie de zorgverzekeraars hoog op goede prijs/ kwaliteitsverhouding en vrije zorgkeuze. Ditzo wordt daarnaast ook erg positief beoordeeld op prijs.

 

Top2-score: (zeer) tevreden

DSW

ONVZ

Ditzo

Gemiddelde overige verzekeraars

Goede prijs/ kwaliteitsverhouding

71%

67%

71%

47%

Prijs

62%

44%

71%

38%

Vrije zorgkeuze

79%

88%

84%

55%

 

Tabel 1. Hieronder staan een aantal aspecten. Kunt u per aspect aangeven in hoeverre u hierover tevreden bent als u denkt aan uw huidige zorgverzekeraar?

 

Als gekeken wordt naar de vier laagst beoordeelde zorgverzekeraars (Avéro Achmea, Menzis, Zilveren Kruis en VGZ), valt op dat deze zorgverzekeraars op nagenoeg alle aspecten (met uitzondering van goede prijs/ kwaliteitsverhouding en online declareren) een lage Top2-score behalen.

 

Top2-score: (zeer) tevreden

Avéro Achmea

Menzis

Zilveren Kruis

VGZ

Gemiddelde overige verzekeraars

Goede prijs/ kwaliteitsverhouding

52%

56%

57%

54%

55%

Prijs

23%

27%

25%

26%

46%

Vrije zorgkeuze

46%

48%

45%

41%

64%

Duidelijke polisvoorwaarden

42%

43%

46%

40%

57%

Betrouwbaarheid

50%

55%

52%

47%

68%

Klantvriendelijkheid

46%

57%

54%

52%

69%

Bereikbaarheid

52%

56%

57%

54%

72%

Kwaliteit

48%

53%

56%

51%

71%

Goede en duidelijke website

31%

49%

52%

42%

64%

Online declareren

46%

46%

52%

46%

60%

Collectiviteitskorting

27%

47%

48%

46%

44%

Wachttijd(bemiddeling)

13%

35%

33%

35%

45%

 

Tabel 2. Hieronder staan een aantal aspecten. Kunt u per aspect aangeven in hoeverre u hierover tevreden bent als u denkt aan uw huidige zorgverzekeraar?

 

ONVZ en DSW hebben als enige zorgverzekeraars een positieve NPS

De Net Promotor Score (NPS) is een goede indicator voor de klantloyaliteit en het groeipotentieel van een bedrijf. Promotors (9-10) zijn trouwere klanten en bevelen een bedrijf vaker aan aan bekende en creëren hiermee autonome groei. Detractors (0-6) daarentegen leveren juist negatieve mond-tot-mondreclame op een bedrijf.

ONVZ (30) en DSW (29) hebben de hoogste NPS en worden aanbevolen door hun klanten. Voor deze twee zorgverzekeraars is de groep promotors (‘aanbevelers’) groter dan de groep detractors (‘afwijzers’). Bij de verzekeraars Avero Achmea en Zilveren Kruis is de groep detractors juist veel groter dan de groep promotors, consumenten bevelen deze merken dus in veel mindere mate aan (Avéro Achmea: -40 en Zilveren Kruis: -34). De verwachting is dat juist veel huidige klanten van Avéro Achmea, Zilveren Kruis, Menzis en VGZ gaan overstappen.

grafiek-4.jpg

Grafiek 4. In hoeverre zou u uw zorgverzekeraar aanbevelen bij familie en vrienden? Geef een cijfer van 0 tot 10, waarbij 0 staat voor zeker niet en 10 voor zeker wel.

Geactualiseerd: 23-11-2016

 

Navigatie