AFM slaat alarm: miljoenen Nederlanders betalen ongemerkt te veel
door Tony Duchenne Leestijd: 2 minuten
Stel je voor: je bent al jaren trouw verzekerd bij dezelfde autoverzekeraar. Nooit problemen, altijd netjes op tijd betaald, geen schade gereden. Dan verwacht je toch een beloning? Een korting misschien? Of in elk geval een eerlijke premie? Toch blijkt dat trouwe klanten soms juist meer betalen dan nieuwe klanten. Dat noemen we margepersonalisatie. En daar maakt toezichthouder AFM zich zorgen over.
Wat is margepersonalisatie precies?
Simpel gezegd: het betekent dat een verzekeraar bij bepaalde klanten meer winst maakt dan bij anderen, terwijl het risico eigenlijk gelijk is. Vaak gaat het dan om klanten die al jarenlang verzekerd zijn en niet ieder jaar hun premie vergelijken of overstappen. Zij blijven zitten, en verzekeraars weten dat. Daardoor kunnen ze ongemerkt wat extra marge inbouwen. En jij betaalt dus ongemerkt wat meer.
Wat doet de AFM hieraan?
De AFM (Autoriteit Financiële Markten) vindt dit oneerlijk. Want klanten moeten er op kunnen vertrouwen dat hun premie gebaseerd is op risico’s, en niet op het idee: “die klant stapt toch niet over”. Daarom heeft de AFM verzekeraars aangesproken. Ook voert de toezichthouder gesprekken met brancheorganisaties, zoals het Verbond van Verzekeraars. Ze willen duidelijk maken: je mag niet stilletjes hogere marges rekenen aan vaste klanten.
Verzekeraars beloven beterschap
Het Verbond van Verzekeraars reageerde al snel. Ze vinden ook dat nieuwe én bestaande klanten gelijkwaardig moeten worden behandeld. Als er verschillen zijn in premie, moeten die duidelijk uitlegbaar zijn. Bijvoorbeeld omdat iemand meer schade rijdt of in een duurder postcodegebied woont – maar niet puur omdat hij al jaren klant is.
Wat kun jij doen?
Bij Poliswijzer.nl zien we het vaak: mensen die € 200 tot zelfs € 500 per jaar besparen als ze hun verzekering vergelijken én overstappen. Terwijl ze dachten al goed te zitten. Het loont dus echt om niet klakkeloos te blijven zitten bij je huidige verzekeraar.
Check minimaal 1 keer per jaar je premie. Vergelijken kost je 2 minuten, en levert soms een weekendje weg op.
In het kort:
- Margepersonalisatie betekent dat vaste klanten onterecht meer kunnen betalen.
- De AFM grijpt in en houdt verzekeraars scherp.
- Premieverschillen moeten eerlijk en uitlegbaar zijn.
- Jij kunt dit voorkomen door regelmatig te vergelijken.
Benieuwd of jij onnodig te veel betaalt?
Doe de check op Poliswijzer.nl en ontdek binnen 2 minuten of het goedkoper kan.
Als Product Owner verzekeringen ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit van het vergelijken op Poliswijzer.nl. Belangrijk voor mij hierbij is de vertaalslag, zodat jij als bezoeker eenvoudig uitgelegd krijgt waar het bij verzekeringen allemaal om gaat. Te vaak hoor ik geluiden als ‘we zien door de bomen het bos niet meer’. Mijn missie is dan ook duidelijkheid en eenvoud te brengen in de wirwar aan polissen. Daarnaast ben ik Wft-gediplomeerd Adviseur Zorg- en Schadeverzekeringen zodat ik jou deskundig kan adviseren welke verzekering, naast een lage maandpremie, ook nog goede voorwaarden heeft.
Laatste nieuws
-
AFM slaat alarm: miljoenen Nederlanders betalen ongemerkt te veel
6 aug
-
Nieuwe accuverzekering van NN: slim extraatje of overbodige luxe?
14 jul
-
ASN Bank vervangt SNS en RegioBank: wat betekent dit voor jouw autoverzekering?
26 jun
-
Sommige dure kankermedicijnen niet langer vergoed vanuit basisverzekering
18 jun
-
Zorgverzekeraars willen meldpunt voor medicijntekorten
5 jun