Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.30 uur
050 2111 456   Logo WhatsApp

Elektrische auto verliest actieradius tijdens extreme kou

door Tony Duchenne

We hebben in de afgelopen week gemerkt dat het in Nederland extreem koud kan worden. Een temperatuur van -20 graden is gewoon haalbaar. De auto’s op fossiele brandstoffen hebben al laten zien dat ze hun mannetje staan met koude temperaturen, maar hoe zijn de elektrische auto’s uit deze ‘test’ gekomen? Er treden verrassende problemen op bij de elektrische auto.

column-elektrische-autos-apps-software.png

Een batterij kan bij zeer lage temperaturen de capaciteit volledig verliezen. Dat zal bij de elektrische auto niet snel gebeuren. Bij het ontwikkelen van de elektrische auto is namelijk rekening gehouden met hoge en lage temperaturen. Maar de geavanceerde batterijen in de auto’s zijn niet onaantastbaar voor de kou. 

Je komt minder ver met een volle accu

De elektrische auto werkt niet ideaal bij extreme kou. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het verlies aan actieradius (hoeveel kilometer je op een volle accu kunt rijden). De Noorse ANWB heeft 20 verschillende elektrische auto’s getest en komt op een gemiddeld verlies van 20% door de kou. De Hyundai Kona was een positieve uitschieter met een verlies van 9,9% van de actieradius. Volgens de Nederlandse Bovag verlies je tot wel 50% van de actieradius. Ze geven als voorbeeld de Tesla. Deze kan 400 kilometer op een volle accu. Bij winters weer maar 200 kilometer. Uit de verschillende tests blijkt in ieder geval dat je minder ver kunt rijden op een volle accu.

Grotere kans op ongelukken met een elektrische auto

Het rijden in een elektrische auto kun je wat betreft het gas geven vergelijken met een botsauto. Zodra je het gaspedaal niet meer indrukt, verliest een elektrische auto meer snelheid dan bijvoorbeeld een auto op benzine. Dat zorgt voor een grotere kans op een glijpartij. Let dus goed op als je op gladde wegen rijdt. Zeker als je nog niet vaker met glad weer in een elektrische auto hebt gereden.

Stekker kan vastvriezen aan de auto

Het klinkt als een slechte smoes: ‘Ik kan niet weg want de stekker zit vast aan mijn auto!’. Maar hulpverleners hebben meerdere van deze meldingen ontvangen. Met een föhn kun je de stekker weer losweken van de auto. Bovag heeft zich hier ook over gebogen en komt met deze tip: ontdooi de stekker niet in vloeistof. Dat is inderdaad een fantastische tip.

Laat je spiegels niet slopen door de vorst

Heb je de mogelijkheid om de spiegels automatisch in- en uit te klappen door het op slot doen of het ontgrendelen van de auto? Zet deze mogelijkheid uit. Als de spiegel zit vastgevroren kun je het motortje in de spiegel slopen. Dit is natuurlijk ook een tip voor de niet elektrische auto’s met dit snufje. 

elektrische-auto-milieu.jpg

Zo rijd je meer kilometers op een volle accu

Er zijn manieren om toch meer kilometers te kunnen rijden op een volle accu. Dat kun je doen omdat je bijvoorbeeld niet de tijd hebt om de auto onderweg bij te laden. Of deze bespaaracties aan te raden zijn valt te betwijfelen, maar we geven je ze wel mee:

  • Doe de stoelverwarming uit (kan tot 25% van de accucapaciteit verbruiken)
  • Zet de radio uit
  • Doe de verwarming lager en de airco uit
  • Zet de elektrische auto zoveel mogelijk binnen als je de auto niet gebruikt

Warm de elektrische auto eerst voor

Een elektrische auto moet eerst op temperatuur komen voordat je de weg op gaat. Je kunt de auto voorverwarmen zonder de auto te starten. Bij de meeste elektrische auto’s regel je dat via een app. Door dit vooraf te doen voorkom je dat je gelijk al een groot deel van de capaciteit van de accu gebruikt tijdens het opwarmproces.

Een elektrische auto is dus voorbereid op het winterse weer, maar deze auto heeft bij koud weer wel een aantal nadelen die je niet hebt met een auto op fossiele brandstoffen.

Deel dit artikel op:

Tony Duchenne

Product Owner verzekeringen
Tony Duchenne
Als Product Owner verzekeringen ben ik verantwoordelijk voor de kwaliteit van het vergelijken op Poliswijzer.nl. Belangrijk voor mij hierbij is de vertaalslag, zodat jij als bezoeker eenvoudig uitgelegd krijgt waar het bij verzekeringen allemaal om gaat. Te vaak hoor ik geluiden als ‘we zien door de bomen het bos niet meer’. Mijn missie is dan ook duidelijkheid en eenvoud te brengen in de wirwar aan polissen. Daarnaast ben ik Wft-gediplomeerd Adviseur Zorg- en Schadeverzekeringen zodat ik jou deskundig kan adviseren welke verzekering, naast een lage maandpremie, ook nog goede voorwaarden heeft.

Reageren

Google ReCaptcha
Beveiligd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden

Laatste nieuws

Meer nieuwsberichten

Navigatie