Verzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Wij bellen je graag terug.

Subsidietip: € 4.000 bij aanschaf elektrische (lease) auto

door Juul Dijkhuis

De overheid stimuleert elektrisch autorijden: € 4000 subsidie voor een nieuwe en € 2000 voor een gebruikte elektrische auto. Dat kun je sinds 1 juli aanvragen als je een elektrische auto aanschaft of privé leaset. De subsidiepot van dit jaar voor nieuwe elektrische auto's is inmiddels al leeg, maar de aanvraag wordt naar volgend jaar doorgeschoven. Is dit het ideale moment om een (tweedehands) elektrische auto aan te schaffen?

elektrische-auto-subsidie.png

Ook subsidie voor gebruikte elektrische auto

Ook als je voor een gebruikte elektrische auto gaat, kun je subsidie aanvragen. Dan is het bedrag € 2000. De tweedehandse auto moet je wel kopen bij een dealer of een erkend autobedrijf. Kopen bij een particulier geeft je geen recht op de subsidie. De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2025, tenzij het budget eerder op is. Er zijn zeker een aantal interessante tweedehandse elektrische auto's die je met subsidie aan kunt schaffen.

Jaarbudget voor nieuwe elektrische auto's al op

De overheid heeft een zak geld met € 17,2 miljoen beschikbaar gesteld. € 10 miljoen voor nieuwe en € 7,2 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto’s. Maar door het grote animo is sinds 8 juli de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto's al helemaal leeg. Tip: je kunt nog steeds een subsidieaanvraag indienen. Deze wordt doorgeschoven naar 2021, wanneer een nieuw jaarbudget beschikbaar is.

De stand van het budget voor nieuwe en gebruikte elektrische auto's is volgens Rijksdienst voor Ondernemend Nederland op 10 juli 2020:

screenshot-2020-07-13-at-10-42-02.png screenshot-2020-07-13-at-10-42-48.png

Dure elektrische auto’s doen niet mee

Een Tesla 3 met subsidie kopen gaat niet lukken. De nieuwwaarde van de auto mag namelijk niet meer zijn dan € 45.000 en de Tesla 3 zit er net een paar duizend euro boven. Het mag ook niet gaan om een omgebouwde auto. Een auto op fossiele brandstoffen om laten bouwen naar een elektrische geeft je dus geen recht op subsidie. De actieradius moet minimaal 120 kilometer zijn. Op een volle accu moet je dus minimaal 120 kilometer kunnen rijden, maar dat zal geen probleem opleveren. De moderne elektrische auto rijdt honderden kilometers ver op een volle accu. Wil je weten welke merken en modellen in aanmerking komen voor subsidie? Bekijk de Autolijst SEPP 2020.

Voorwaarden

Je kunt subsidie aanvragen als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
✔ 100% elektrische personenauto
✔ Actieradius van minimaal 120 km
✔ Catalogusprijs (oorspronkelijke nieuwprijs) tussen de € 12.000 en € 45.000
✔ De overeenkomst staat op jouw naam en is op of na 4 juni 2020 gesloten.

Ga je een elektrische auto leasen?

Ook dan heb je recht op € 4000 subsidie, maar dan wel verdeeld over de periode waarin de lease duurt. Dus bij een leaseperiode van 5 jaar kun je het maandbedrag verlagen met € 4000 / 60 = ongeveer € 67 per maand. Een voorwaarde is wel dat je minimaal kiest voor een leaseperiode van 4 jaar. 

subsidieregeling-elektrische-auto-1-7-2020.PNG

Subsidie verkleint prijsverschil

Door de subsidie ben je goedkoper uit. Met de subsidie wordt het prijsverschil tussen een elektrische auto en een auto op fossiele brandstof (benzine en diesel) kleiner. Toch zit er nog een groot verschil tussen de aanschafwaarde van een benzineauto en een elektrische auto. De subsidie kan net het verschil maken als je twijfelt, maar vermoedelijk gaat het de massa niet over de streep trekken. Hieronder vind je het prijsverschil tussen twee automerken die zowel voor op benzine als elektrisch rijden gekocht kunnen worden. Wij zijn uitgegaan van de instapprijzen.

Wat kost de auto? Benzine / hybride Elektrisch
Fiat 500 € 14.235 € 38.900
Volkswagen Golf € 25.120 € 34.005
Volkswagen Up € 15.926 € 23.475
Peugeot 208 € 18.550 € 34.950
Mini € 23.990 € 34.900
Huyundai Kona € 22.495 € 36.795
Kia Niro € 29.495 € 44.995
Huyundai Ioniq € 26.745 € 36.995
Opel Corsa € 17.699 € 30.499

Voordelen elektrisch rijden

We kunnen het onderscheid in kosten natuurlijk niet alleen maar maken op basis van de aanschafprijs. Aan brandstof en onderhoud ben je namelijk juist minder geld kwijt met een elektrische auto. Maar het verschil in aanschafprijs is zo groot dat het nog maar de vraag is of je de extra investering voor een elektrische auto terug gaat verdienen.Op dit moment is er schaarste. Er is meer vraag naar elektrische auto's dan aanbod. Dit kan zorgen voor een hogere waarde van tweedehands elektrische auto's. Hierdoor schrijf je minder af. Als de schaarste blijft, kun je de auto tegen een hoge waarde weer verkopen. 

Interessante tweedehandse elektrische auto’s

Omdat je voor de tweedehands elektrische auto dit jaar nog subsidie kunt ontvangen, geven we een paar voorbeelden. Occasions moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen als nieuwe elektrische auto’s. De originele verkoopprijs mag niet lager dan € 12.000 en niet hoger dan € 45.000 zijn. Het gaat hierbij dus niet om de prijs die je nu betaalt voor de gebruikte elektrische auto. Die prijs valt al snel onder de € 12.000. Je vindt de catalogusprijs op de website van de RDW

Vijf elektrische auto’s die je tweedehands kunt aanschaffen zijn:

  1. Betaalbare elektrische auto: Renault Zoe
  2. Elektrische auto die Europese markt verovert: Hyundai Ioniq
  3. Elektrische auto met grote actieradius: Opel Ampera-e
  4. Één van de eerste elektrische auto’s: Nissan Leaf
  5. Elektrische auto die net wel of net niet onder de grens van € 45.000 valt: BMW i3

Ga je voor elektrisch? Op RVO.nl kun je meer informatie vinden over de subsidie en op deze website kun je ook de aanschafkorting aanvragen. Kijk kritisch naar aanbiedingen, want de Britse MG is de andere autofabrikanten aan het wakker schudden. In juni heeft het automerk de elektrische MG ZS maar liefst € 8000 in prijs verlaagd! 

Wil je jouw elektrische auto goed en goedkoop verzekeren? Ga dan naar onze vergelijkingssite voor elektrische auto’s.

Deel dit artikel op:

Juul Dijkhuis

Webredacteur
Juul Dijkhuis
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Reageren

Google ReCaptcha
Beveiligd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden

Laatste nieuws

Meer nieuwsberichten

Navigatie