Is het systeem met de schadevrije jaren wel eerlijk?
door Juul Dijkhuis 2 reacties Leestijd: 3 minuten
De premie voor de autoverzekering is te sterk afhankelijk van de opgebouwde schadevrije jaren volgens BNR. Schadevrij rijden wordt beloond. Dat lijkt op het eerste oog eerlijk, maar het kan ook ongunstig uitpakken. Door één schade kun je namelijk al onverzekerbaar worden.
De gedachte achter de schadevrije jaren is goed. Wie schade aanricht, krijgt de hoogste rekening. Heb je 10+ schadevrije jaren op jouw naam, dan krijg je de hoogste korting. Minder gunstig uit zijn de jonge bestuurders. Tot ze 24 jaar oud zijn, krijgen ze vaak al een toeslag op de premie en ze hebben nog geen schadevrije jaren opgebouwd. Het wordt catastrofaal als ze aansprakelijk zijn voor een ongeval met de verzekerde auto. Door de schade zijn ze gelijk 5 schadevrije jaren kwijt. Met 0 schadevrije jaren komen ze dus terecht op -5 jaren. Dat betekent geen korting op de premie, maar zelfs een opslag.
Wat betaalt een jonge bestuurder voor de autoverzekering?
Daar kun je maar op één manier achter komen……namelijk door het te berekenen. Een jonge bestuurder uit de provincie Groningen betaalt voor de WA autoverzekering minimaal € 77 voor een VW Polo uit het jaar 2000. We gaan er vanuit dat hij 12.000 kilometers per jaar rijdt en hij heeft nog geen schadevrije jaren. De premie is naar verhouding hoog door zijn leeftijd.
Vooral jonge bestuurders zijn het haasje
Na één jaar ontstaat voor jonge automobilisten tot 24 jaar een probleem. Sommige verzekeraars weren automobilisten met negatieve schadevrije jaren. Dat mogen ze doen, maar dit gaat vooral ten koste van jonge bestuurders. Zij hebben nog niet de kans gehad om schadevrije jaren op te bouwen. Eén keer een stuurfoutje, en ze hebben negatieve schadevrije jaren op naam. De gevolgen kunnen groot zijn. Overstappen is vaak niet meer mogelijk.
Wat betaalt een jonge bestuurder na één schuldschade?
Met 0 schadevrije jaren zak je met één schade gelijk naar -5 schadevrije jaren. De gevolgen hebben wij bij 16 verzekeraars onderzocht. De 20-jarige uit ons voorbeeld is bij 8 verzekeraars niet meer welkom. Bij 7 verzekeraars zijn er nog mogelijkheden, maar de premie is even slikken. De premie voor de WA verzekering bedraagt tussen € 130 en € 317. Overstappen naar een andere verzekeraar is wel mogelijk, maar het is wel zoeken naar de verzekeraar die het wil doen. Bij één verzekeraar was de premie niet online te berekenen. Met -5 schadevrije jaren moet je even bellen.
Het systeem met de schadevrije jaren maakt een onderscheid tussen brokkenpiloten en veilige rijders, maar je kunt er kanttekeningen bij plaatsen. Niet in alle gevallen is het een eerlijk systeem. Toch moeten we ons realiseren dat alle verzekeringnemers gezamenlijk het bedrag bijeen moeten brengen om de risico’s af te dekken. Als een groep minder gaat betalen, moet de premie voor de rest omhoog. Maar het moet natuurlijk wel redelijk betaalbaar blijven voor alle verzekerden.
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.
Reacties (2)
De premies voor autoverzekeringen zijn inderdaad veel hoger in vergelijking met twee jaren geleden. Maar de verschillen tussen de verzekeraars is ook groot. Hierdoor heeft het vergelijken zeker wel zin. Als alle verzekeraars de premies met bijvoorbeeld 10% verhogen, worden de onderlinge verschillen tussen de diverse verzekeraars groter. Maar het is inderdaad een feit dat de premies sterk gestegen zijn.
Leuke analyse, maar de conclusie is toch weer dat je als consument weinig te kiezen hebt. Ik heb, ondanks het maximum aan bonus/malus-korting, weinig km's, geen schades en uiteraard geen lage leeftijd m'n WA+ autoverzekering in zes jaar tijd 60% duurder zien worden. Gemiddeld 10% per jaar, terwijl de dekking bij veel verzekeringen juist minder werd: Gebruikte onderdelen gedekt ipv nieuwe bij schade, niet meer zelf je garage kunnen kiezen, hoogte eigen risico. Overstappen heeft geen zin want ze worden allemaal duurder. Er zijn ook maar een paar 'eindbazen' / hoofdverzekeringsmaatschappijen dus feitelijk is het een oligarchie (net geen monopolie).
Laatste nieuws
-
Wij vergelijken al 25 jaar
25 okt
-
Storm op komst! Je huis en auto verzekerd tegen stormschade
5 jul Woonverzekeringen dekken stormschade aan je woning. Tijdens een storm is ook jouw auto beschermd met...
-
Actievoorwaarden Zonnepanelen winnen | Poliswijzer.nl
14 nov
-
Nieuw inburgeringsstelsel helpt statushouders met zorgverzekering
16 mrt Het inburgeringsstelsel zorgt voor een extra taak voor gemeenten. De nieuwe inburgeringsstelsel help...
-
De benzineprijzen gaan door het dak
9 mrt Door de oorlog in Oekraïne zijn de benzineprijzen hard gestegen. Met onze tips kun je ervoor zorgen ...