Verzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.00 uur
050 2111 456   Logo WhatsApp

Wat kost het vervangen van een batterij in de elektrische auto?

door Juul Dijkhuis

Het accupakket is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Maken de kosten voor het vervangen van een accu de elektrische auto een slechte investering of juist niet? Wij zochten het uit en geven inzicht in de prijs en levensduur van batterijen.

accu-elektrische-auto-volkswagen.PNG
Foto: Volkswagen

De elektrische auto is goedkoper in onderhoud in vergelijking met een auto op brandstof. De auto heeft minder draaiende delen, dus kun je ook lagere onderhoudskosten verwachten. De batterij (ook wel accu genoemd) is wel een aandachtspuntje. Van de smartphone weten we dat de capaciteit van een accu hard achteruit holt als je de telefoon al langer hebt. Volgens Apple heeft de batterij na 500 oplaadcycli nog een batterijcapaciteit over van 80%. Hoe zit het met een batterij in een elektrische auto?

Wat kost het vervangen van de batterij van een Tesla S?

Het laten plaatsen van een nieuwe accu in een Tesla gaat flink geld kosten. Volgens de website Investopedia.com moest je in 2018 voor een nieuwe accu $ 5900 neertellen en dat waren nog niet eens de volledige kosten. Voor de hardware betaalde je ook nog $ 700, dus totaal $ 6600. Voor de inbouw betaalde je tussen $ 2000 en $ 8000. Maximaal ging het dus om $14.600 (= € 13.250). Gelukkig dalen de prijzen. In 2019 hebben zowel Tesla als Volkswagen aangegeven dat ze rond of minder dan 100 dollar per kWh betalen voor hun accu’s.

Het verdere goede nieuws is dat er heel lang garantie op accu's zit. Tesla geeft voor de Model S en X een garantie gedurende 8 jaar of tot maximaal 240.000 kilometer op de teller. Je hebt recht op een nieuwe accu als de maximale capaciteit zakt onder de 70% van de laadcapaciteit. 

Zo zit het met de Nissan Leaf

Ook Nissan biedt een jarenlange garantie op de accu, hoewel beperkter dan Tesla. Je hebt weliswaar 8 jaar garantie op de accu, maar tot je maximaal 160.000 kilometer met de auto hebt gereden. Volgens Enrg.io kost het vervangen van een accu je ook bij dit model een aardige duit namelijk $ 5499 (ongeveer € 5000). 

Zo zit het met de BMW i3

BMW biedt eveneens een garantie van 8 jaar op de batterij en net als Nissan met een maximale kilometrange van 160.000. Ook voor de elektrische auto van BMW heeft Enrg.io gepubliceerd wat de kosten zijn voor het vervangen van de accu. Een woordvoerder van BMW heeft in 2016 aangegeven dat een nieuwe batterij ongeveer $ 16.000 kost, in euro’s komt het ongeveer uit op € 14.500. Inmiddels zullen ook deze accu's drastisch in prijs gedaald zijn.

Hoe lang gaat een accu mee?

Gelukkig gaat een accu van een elektrische auto heel lang mee. Het Britse TopGear heeft de levensduur van de accu van de Nissan Leaf en de Tesla onderzocht. Daaruit blijkt dat de accu nog steeds een batterijcapaciteit heeft van meer dan 90 procent na 250.000 kilometer. Volgens een onderzoeker van de TU in Eindhoven ben je qua levensduur dan ook beter uit met een elektrische auto dan met een auto met een verbrandingsmotor. Volgens hem kun je met gemak 450.000 kilometer rijden met een elektrische auto. Er is dan nog steeds een restcapaciteit van 80% in de geteste accu’s. Hiermee doet een elektrische auto het 50% beter als je het vergelijkt met een auto met een verbrandingsmotor.

Een batterij presteert slechter bij koud weer

De moderne uccu's zijn zogenaamde lithium-ion-accu's. Deze presteren het best bij een temperatuur van 20 tot 25 graden. Vooral bij lagere temperaturen zakt de actieradius. Daarom kiezen steeds meer fabrikanten voor een geconditioneerd (dus verwarmde) accupakket. Bij koud weer wordt de accu dus gewoon warm gehouden. In sommige moderne elektrische auto's kun je de verwarming vóór vertrek via een app aanzetten. Dit is gunstig voor de actieradius en zorgt ook nog eens voor comfort. Je hoeft de autoruiten niet te krabben bij vorst en je komt in een warme auto. Tijdens de koude wintermaanden een groot voordeel van een elektrische auto.

Deel dit artikel op:

Juul Dijkhuis

Webredacteur
Juul Dijkhuis
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Reageren

Google ReCaptcha
Beveiligd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden

Laatste nieuws

Meer nieuwsberichten

Navigatie