Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.30 uur
050 2111 456   Logo WhatsApp

Elektronica in auto kost 175 euro per jaar aan benzine

door Juul Dijkhuis

Sinds maart 2020 mogen we een groot deel van de dag nog maar 100 kilometer per uur rijden op snelwegen. Hierdoor rijdt de auto 25% zuiniger. Dat is mooi, maar wist je dat een verwarming, de radio en de airco in de auto je ook benzinegeld kosten? Hoeveel zuiniger kun je rijden door het uitzetten van de verwarming en de muziekinstallatie tijdens de rit?

column-elektrische-autos-apps-software.png

Wij willen niet alleen snel van A naar B, maar ook zo comfortabel mogelijk. Het hebben van stoelverwarming zorgt er niet voor dat je sneller op je bestemming aan komt, maar prettig is het wel met koud weer. Een airco kost je ook geld, maar met de warme zomers van de laatste jaren wil je niet meer zonder als je er aan gewend bent.

De moderne auto zit vol met elektrische snufjes

Ook auto’s die nog op fossiele brandstoffen rijden zitten vol met elektronica. Je kunt tegenwoordig je auto al parkeren met een afstandsbediening. En dankzij de techniek in de auto houd je  afstand met je voorligger. Moderne toepassingen vragen om energie, dus verbruik je ook meer energie (benzine). 

Verbruik van 500 watt per 100 kilometer gebruikelijk

Per 100 gereden kilometers kun je ongeveer uitgaan van 500 watt aan verbruik bij koud of warm weer. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om airco en verwarmde stoelen, buitenspiegels en stuurwiel in je auto. Je verbrandt dus ongeveer een halve liter benzine extra per 100 kilometer. Als je 20.000 kilometer per jaar rijdt, komt het dus neer op 100 liter benzine extra. Uitgaande van € 1,75 per liter gaat het om jaarlijkse kosten van € 175. 

auto-elektrische-auto.jpg

Het meeste geld gaat op aan het verwarmen

Je verbruikt vooral extra brandstof bij zeer warm en koud weer. Bij warm weer moet de auto koelen, maar het verwarmen bij koud weer kost meer energie. Alleen al het verwarmen van de auto kan meer dan 1000 watt aan energie vragen van de auto. Het verwarmen van de voorruit vergt 800 watt. De stoelverwarming verbruikt 100 watt en de verwarming van de buitenspiegels 40 watt. Op een ritje van 100 kilometer kost je dit dus één liter aan benzine extra. Bij het elektrisch rijden vallen de kosten veel lager uit.

Besparen door minder comfort of goedkopere autoverzekering?

Je hoeft niet te besparen door comfort in te leveren. Je wilt natuurlijk niet in een ijskoude auto met beslagen ruiten rijden om goedkoper uit te zijn. Dat komt de veiligheid ook niet ten goede. Als je wilt besparen kun je beter jouw autoverzekering vergelijken. Met dezelfde of een betere dekking tegen een lagere premie kun je pas echt effectief besparen. 

Deel dit artikel op:

Juul Dijkhuis

Webredacteur
Juul Dijkhuis
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Reageren

Google ReCaptcha
Beveiligd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden

Laatste nieuws

Meer nieuwsberichten

Navigatie