Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.30 uur
050 - 2111 456   Logo WhatsApp

Wat houdt Schadegarant in?

auto - schadegarant.jpg

Voor schadeherstel kun je naar jouw plaatselijke garagebedrijf gaan, maar overleg vooraf wel met je verzekeraar waar je het beste terecht kunt. Jouw verzekeraar heeft mogelijk afspraken gemaakt met herstelbedrijven. Als je naar deze bedrijven gaat, krijg je een korting op het eigen risico of mogelijk betaal je geen eigen risico. Veel verzekeraars hebben afspraken met Schadegarant gemaakt.

Schadeherstel is een branche waar veel geld in om gaat. In 2015 zijn er 1,2 miljoen schades geclaimd op autoverzekeringen. Uitgaande van een gemiddeld schadebedrag van € 1900 gaat het per jaar om een omzet van bijna €2,3 miljard op jaarbasis. Om zo efficiënt mogelijk te zijn hebben een aantal verzekeraars in de jaren negentig Stichting Schadegarant opgericht. Het doel was om de kosten en de kwaliteit onder controle te houden.

Waar ga je heen bij autoschade?

Bij schade is je eerste gedachte om de auto naar het garagebedrijf of dealer te brengen waar de auto ook heen gaat voor onderhoud. Toch is dat niet altijd verstandig. Het kan jou namelijk geld kosten. Als je voor de schadeherstel gaat naar een door de verzekeraar aangewezen herstelbedrijf, heb je mogelijk recht op korting op het eigen risico. Informeer bij schade in ieder geval de verzekeraar. De verzekeraar kan jou helpen en kan jou informeren over de volgende stappen.

auto - wijzigen.jpg

Heb je recht op vervangend vervoer?

Tijdens de herstelperiode heb je recht op vervangend vervoer. Hier hoef je niet voor te betalen. Informeer wel eerst of er een auto beschikbaar is. Op deze manier voorkom je teleurstellingen. Eventueel kun je ook gebruik maken van een breng- en haalservice.

Hoe gaat de schadeafwikkeling verder?

De aangesloten herstelbedrijven regelen de financiële afwikkeling rechtstreeks met de verzekeraar. Hiervoor hebben ze geavanceerde systemen waarin alles wordt gecalculeerd en gecontroleerd. Het systeem is ingesteld op gemak, snelheid en zo laag mogelijke kosten. De afwikkeling gebeurt vaak digitaal en papierloos.

Geactualiseerd: 17-01-2018

Navigatie