Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Neem contact met ons op.
  • Facebook
  • Twitter

Hoe kan ik autoschade afhandelen?

Een ongeval overkomt je. Na de schrik is het snel schakelen om de zaken goed te regelen. Tenminste, voor zover je daar lichamelijk toe in staat bent. Het is wel goed opletten! Verkeerd handelen kan nadelige gevolgen hebben. Als je de stappen in de juiste volgorde doorloopt, dek je jezelf in en voorkom je onnodige rompslomp.

autoschade afhandelen.jpg

Er moet het nodige geregeld worden, maar veiligheid boven alles. Zorg er eerst voor dat je de auto op een veilige plek weg zet. Voor de bewijsvoering kan het belangrijk zijn om de auto niet te verplaatsen, maar als het voor onveilige taferelen zorgt, moet je voor je eigen veiligheid kiezen.

Wat te doen bij schade?

Het is verstandig om zo snel mogelijk de verzekeraar te informeren over de autoschade, maar daar zitten nog een aantal stappen vóór. De eerste acties bij schade zijn de volgende:

  • Eerst gaat de zorg uit naar de inzittenden in jouw auto. Bij twijfel over de gezondheid bel je gelijk 112.
  • Is het bij de tegenpartij ook beperkt gebleven tot blikschade? Zo niet, schakel dan alsnog hulp in.
  • Je kunt de politie inschakelen, maar zij komen vaak niet in actie als er geen letselschade is ontstaan.
  • Maak foto’s van de situatie. Dit kan belangrijk zijn bij latere discussies over de schadetoedracht. Maak het liefst foto’s vanuit verschillende invalshoeken.
  • Vul samen met de tegenpartij het Europees schadeformulier in. Alles wat wordt ingevuld aan de voorzijde drukt door op het tweede vel. Het is belangrijk om het formulier samen in te vullen inclusief een situatieschets onderaan het formulier. De achterzijde kun je thuis invullen. Hierop komen alleen jouw gegevens. Het tweede vel geef je mee aan de tegenpartij.
  • Noteer namen en telefoonnummers van eventuele getuigen. Dit kan belangrijk zijn bij onenigheden over de schadetoedracht.
  • Erken geen aansprakelijkheid. Dit moeten de verzekeraars onderling maar uitvechten.
  • Het ingevuld schadeformulier stuur je op naar de verzekeraar. Op de groene kaart staan de verzekeringsgegevens en het telefoonnummer van de verzekeraar. Voor inhoudelijke vragen over de schadeafwikkeling kun je contact opnemen met de verzekeraar. Bij noodsituaties kun je ook het alarmnummer van de verzekeraar bellen. Deze staat ook op de groene kaart.
  • De volgende stappen zal de verzekeraar verder begeleiden.

Geactualiseerd: 17-01-2018

Navigatie