Autoverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Neem contact met ons op.
  • Facebook
  • Twitter

Schade en eigen risico

  • Heb je een schade gedeclareerd bij je verzekeraar maar heb je er later spijt van? Dan kun je bij sommige verzekeraars alsnog zelf de schade betalen. Je positie op de bonus-malus ladder wordt daarmee volledig hersteld alsof er geen schade heeft plaatsgevonden.

  • Ja, dat kan. Soms is het verstandig om een schade niet te claimen bij je verzekeraar. Stel je hebt een kleine schuldschade van € 250. Als je deze schade indient bij de verzekeraar zal dit invloed hebben op je positie op de bonus-malus ladder. Je valt dan terug in trede(n) en mogelijk krijg je daardoor minder korting op de premie. Het bedrag wat je meer moet betalen aan premie kan dan zelfs hoger zijn dan het bedrag aan schade.

  • Als iemand anders in jouw auto rijdt en schade veroorzaakt, kan deze schade geclaimd worden op je eigen autoverzekering. Deze schademelding heeft wel gevolgen voor je no-claim korting, je valt hierdoor terug op de bonus malus ladder. Dit bekent dat je minder schadevrije jaren hebt en dus minder korting op je premie krijgt.

  • Als het bedrag dat het herstellen van je auto kost hoger is dan de dagwaarde, dan is je auto economisch total loss. In dat geval is het niet de moeite waard om je auto te laten repareren. Is je auto door een aanrijding zodanig beschadigd dat het onmogelijk is om deze te repareren? Dan is je auto technisch total loss.

  • Veel verzekeraars hebben afspraken gemaakt met schadeherstelbedrijven. Heb je een autoverzekering zonder vrije reparatiekeuze? Dan krijg je alleen de volledige schade vergoed als je naar een herstelbedrijf gaat dat een contract heeft met jouw verzekeraar. Ga je naar een ander herstelbedrijf? Dan krijg je meestal niet de volledige schade vergoed of je betaalt een hoger eigen risico.

  • Verzekeraars hebben vaak een ruim aanbod van aangesloten herstelbedrijven, waardoor er vaak wel een garage in de buurt is waar je terecht kunt. Vind je het belangrijk om de schade bij een specifieke garage te laten repareren, controleer dan eerst je autoverzekering of er sprake is van vrije reparatiekeuze. In de voorwaarden van de autoverzekering vind je welke herstelbedrijven bij jouw verzekeraar aangesloten zijn.

  • Elke verzekeraar hanteert zogenaamde uitsluitingen in hun autoverzekeringen. In het geval van een uitsluiting wordt de schade niet vergoed. Deze uitsluitingen zijn: geen geldig rijbewijs, opzet, racen, verhuur en molest.

  • Wanneer je één of meerdere schades in een jaar hebt geclaimd op je autoverzekering, kun je uitkomen op een negatief aantal schadevrije jaren. Je krijgt in dat geval te maken met een toeslag (malus) in plaats van een korting (bonis) op je premie.

    Beginnende bestuurders zullen hier eerder mee te maken krijgen. Zij hebben nog geen buffer van schadevrije jaren opgebouwd.

  • Claim je geen schade binnen de looptijd van je verzekering, dan bouw je schadevrije jaren op. Elk jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Hoe meer schadevrije jaren je hebt opgebouwd, des te meer premiekorting je krijgt. Deze jaren zijn persoonsgebonden en staan op naam van de verzekeringsnemer (dus niet de regelmatige bestuurder).

    Als je een autoverzekering afsluit, wordt naar de schadevrije jaren gekeken via de centrale database Roy data. Hierin staan alleen de schadevrije jaren van de vorige verzekeraar. Wanneer de verzekeraar een bonus-malus systeem hanteert, bepaalt hij hiermee hoeveel korting (bonus) of toeslag (malus) je krijgt op je premie. 

    Wil je jouw schadevrije jaren weten terwijl je verzekering nog loopt, dan kun je contact opnemen met je huidige verzekeraar.

Navigatie