Van de makers van Logo Gaslicht
Wellicht ken je ons al van energievergelijkingssite Gaslicht.com?
Op Poliswijzer.nl helpen we jou ook te besparen op je (zorg)verzekering!
Verzekeringen vergelijken
Ben Woldring
Wij vergelijken al
25
jaar
Vergelijk en bekijk hoeveel je kunt besparen
Verzekeringen vergelijken

Brandstof E10 – De veelgestelde vragen

door Juul Dijkhuis 5 reacties Leestijd: 3 minuten

Tankstations moeten sinds 1 oktober 2019 verplicht benzine met 10% bio-ethanol (E10) aanbieden. Niet voor alle auto’s is deze brandstof aan te raden. Hoort jouw auto bij deze groep? Wij beantwoorden deze en andere veelgestelde vragen over de E10 brandstof.

benzine-0.jpg

Wat is E10?

E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent bio-ethanol. Bio-ethanol is een alcohol dat gemaakt wordt door fermentatie uit suiker, maïs of tarwe. De afkorting ‘E’ staat voor Ethanol, of eigenlijk bio-ethanol. Dit is een plantaardige substantie en daardoor beter voor het milieu, tenminste daar gaan de Europese beleidsbepalers van uit. De reguliere Euro95 (E5) bevat maar maximaal 5% ethanol.

Waarom E10?

Bijmenging met bio-ethanol betekent dat voertuigbrandstof voor een deel uit zogenaamde ‘hernieuwbare’ energie bestaat. Verder kan met bio-ethanol de CO2-uitstoot van het wegverkeer worden verlaagd.

Wat is het effect van E10 op de zuinigheid van je auto?

Er zijn verschillende onderzoeken waaruit blijkt dat je minder zuinig rijdt met E10. Volgens een Brits onderzoek zorgt E10 voor 8,4% hoger verbruik. Je kunt dus minder kilometers rijden op één liter benzine. Ook uit een Australisch onderzoek blijkt dat E10 jouw portemonnee niet ten goede komt. 

auto-motor.jpg

Maar je spaart het milieu wel…toch?

Het gebruik van fossiele brandstoffen moet omlaag. Door E10 gaat de gemiddelde CO2 uitstoot per liter verbruikte benzine omlaag, maar dit positieve effect verdwijnt weer deels als we meer benzine verbruiken tijdens het rijden. Het zou zelfs zo zijn dat de CO2 uitstoot 11 gram per kilometer hoger is in vergelijking met E5 benzine. Het positieve effect op het milieu is dus omstreden.

Worden andere brandstoffen verboden?

Nee, dat is niet het geval, maar bij de pomp moeten ze nu wel verplicht E10 aanbieden. Dit zal vaak ten koste gaan van andere brandstoffen. De pomphouders moeten anders flink investeren in het uitbreiden van vulpunten en de bijbehorende systemen onder de grond. 

Is E10 schadelijk voor je auto?

E10 kan schadelijk zijn voor de benzinemotor. De schadelijkheid is afhankelijk van de materialen en onderdelen in de benzinemotor. Met de moderne auto’s zul je er geen problemen mee krijgen, maar met oudere modellen wel. Het is niet zo dat het tanken van E10 in een oldtimer er gelijk voor zorgt dat de motor beschadigd raakt, maar door het langere tijd gebruiken van E10 kan er wel schade optreden. Mocht je dus per ongeluk  E10 hebben getankt, dan levert dat niet meteen schade aan je voertuig op. Maar laat de E10 benzine niet langdurig in de tank en tank gewoon de volgende keer de juiste benzine.

Met welke populaire auto’s moet je E10 vermijden?

Voor de volgende auto wordt de nieuwe brandstof niet aangeraden:

  • Oudere types van de Audi A2, A3 en A4 (modeljaren 2003 – 2005) 
  • Fiat Punto (188) 1.8 16v
  • Fiat Multipla 1.6 16v
  • VW Lupo 1.4 (77kW) gebouwd van augustus 2000 tot november 2003 (modeljaren 2001-2004)
  • Toyota Avensis 2.0 liter met het type motor 1AZ - FSE gemaakt tussen juli 2000 en oktober 2008

Voor een volledig overzicht verwijzen we naar de website E10check.nl. Hier kun je per merk zien met welke uitvoeringen je op moet letten.

Wat als mijn auto niet geschikt is voor E10?

Als jouw auto of motor niet geschikt is voor E10 of als je twijfelt dan adviseert de ANWB om Euro95 E5 te tanken of anders een SuperPlus 98 brandstof. 

Deel dit artikel op:

Geactualiseerd: vrijdag 14 augustus 2020

Juul Dijkhuis
Juul Dijkhuis Expert in verzekeringen

Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Reacties (5)

Geplaatst door: Twan ()

hallo, ik heb een Maza Premacy en deze staat op de lijst met auto's die GEEN e10 kunnen verdragen. Ik heb dit per ongeluk wel (een aantal keer misschien?) gedaan, en nu heb ik af en toe wat hakkelproblemen, of d auto slaat in een keer af bij een verkeerslicht. Ik weet niet zeker of er een verband is, maar denk het wel. Helpt het voor mij om injectiereinigers erbij te gooien en of de e10 protector?

Opmerking van de redactie op 03-11-2020
Bedankt voor je reactie. Je kunt beter niet experimenteren met de auto door dit soort problemen zelf op te willen lossen. Je kunt beter via jouw garagebedrijf het ontstane probleem proberen te verhelpen. Zo voorkom je dat je verdere schade aanbrengt aan de auto.
Geplaatst door: Marc ()

Heb dit nu ook ondervonden . Auto honda crv van 2013 . 8% meer verbruik
Levert niets op voor het milieu , allleen de belastingkas (zoals gebruikelijk) wordt weer beter gevuld
Het is wel ergerlijk dat gesteld wordt dat het beter voor het milieu zou zijn terwijl het een krdinaire belasting verhoging is
Misschien kan deze truc ook gebruikt worden voor aardgas

Geplaatst door: kymmell ()

als verbruikstijging het milieu effect neutraliseert maar je krijgt wel al die problemen met bijna 10 procent van het wagenpark lijkt het een typies europese vorm van symbool(scherts)maatregelen
ergerlijk,schadelijk,duur,overbodig......
staan we geheel machteloos??
tjalle

Geplaatst door: ab ()

We gaan 2 procent minder CO2 uitstoten als we op E10 benzine gaan rijden . maar het verbruik gaat met een procent of 8 omhoog dus water naar zee dragen dus .

Geplaatst door: Gerard Staassen ()

En dan ook nog, deze benzine verouderd eens zo snel, dus na de winterstop zal je grasmaaier, motokettingzaag, heggenschaar etc. niet makkelijk meer aan de gang te krijgen zijn, mede ook door verstoppingen in de benzinetoevoer. Dan ook nog het toenemende aantal autobranden onder het rijden mede veroorzaakt door het oplossen van rubber delen die met deze benzine in contact komen. Zowel buiten als binnen de motor. Door wat langer gebruik gaat veel ouder materieel gewoon kapot, en is reparatie niet meer te doen. Het is zeer twijfelachtig wat uiteindelijk het voordeel is van E10, ook mede gezien dat voor het maken van ethanol ook voedingstoffen worden gebruikt, dus eten voor mens en dier.

Dit nieuwsbericht is ouder dan een jaar. Je kunt daarom niet meer reageren.

Laatste nieuws

Meer nieuwsberichten

Vergelijk en bespaar op je verzekering

Vergelijk 100% onafhankelijk alle verzekeringen. Bij Poliswijzer.nl hoeven verzekeraars namelijk niet te betalen voor een positie in de vergelijker. Je stapt heel eenvoudig over naar de meest voordelige polis voor jou.