Zorgverzekering vergelijken

Ben Woldring
Vragen? Wij zijn vandaag bereikbaar tot 17.30 uur
050 2111 456   Logo WhatsApp

Last van het beleid van zorgverzekeraars bij de apotheek?

door Juul Dijkhuis

Bepaalde medische hulpmiddelen kunnen niet meer van de apotheek worden gehaald door verzekerden van Zilveren Kruis en een aantal andere labels van Achmea. Het doel is het verlagen van de kosten, maar er kleven ook een aantal nadelen aan. Via de apotheek is zeer laagdrempelig.

zorgverzekering-uit-hoge-hoed.png

De labels van Achmea vergoeden sinds 1 januari van dit jaar niet meer de zogenaamde DISVV-middelen als deze geleverd worden door de apotheek. Het gaat bijvoorbeeld om middelen voor diabetespatiënten, incontinentiematerialen en stomamaterialen. Er volgt alleen een vergoeding als verzekerden het online of telefonisch bestellen bij een medische groothandel. De patiënten die het betreft, zijn hiervan op de hoogte gesteld door de verzekeraar. Een nadeel is dat het bestellen een paar dagen kan duren, en bij de apotheek was het binnen één dag op te halen. Mensen die de middelen nodig hebben, moeten er dus soms dagen op wachten. Dit terwijl een apotheek het dagelijks kan leveren.

Nieuw beleid van Achmea biedt ongemakken voor de kwetsbare groepen

Begrijpelijk dat Achmea kiest voor een goedkopere manier van leveren van hulpmiddelen in plaats van via de apotheek, maar volgens Vereniging Cliëntenbelang gaat het nu ten koste van de kwetsbare groepen. De patiënten moeten vaak dagen wachten op de levering van de producten. Daar komt nog bij dat het ook gaat om patiënten die dementerend zijn of die om andere redenen niet vaardig genoeg zijn om de middelen te bestellen bij de groothandel. Via de apotheek is eenvoudiger.

Het niet meer vergoeden van de hulpmiddelen via de apotheek is ingrijpend

Nederlanders die de betreffende middelen gebruiken moeten vaak ook voor medicijnen al naar de apotheek. Deze laagdrempelige manier van het verkrijgen van de DISVV-middelen vervalt, en hierdoor wordt het krijgen van zorg onnodig complex voor deze groepen verzekerden.

apotheek-poliswijzer2.png

Volgens Achmea waren de leveringsproblemen tijdelijk

Er zijn verzekerden die al weken wachten op bijvoorbeeld incontinentiemiddelen. Achmea onderkent het probleem, maar geeft aan dat het een tijdelijk probleem is. De verzekeraar heeft met meerdere groothandels overeenkomsten gesloten over het leveren van deze middelen. Zodra het ritme erin zit, zullen de leveringstijden afnemen en vervalt het nadeel ten opzichte van de apotheek voor een deel.

Achmea heeft 5 miljoen verzekerden. In eerste instantie waren de groothandels niet voorbereid op de grote aanvraag, maar in de toekomst moet het beter gaan. Het waren opstartproblemen die worden opgelost.

Deel dit artikel op:

Juul Dijkhuis

Webredacteur
Juul Dijkhuis
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.

Reageren

Google ReCaptcha
Beveiligd met reCAPTCHA Privacy - Voorwaarden

Laatste nieuws

Meer nieuwsberichten

Navigatie