Uitkomsten meldpunt kosten orthodontie
door Juul Dijkhuis Leestijd: 2 minuten
De vorige maand is de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) in samenwerking met de Consumentenbond een meldactie gestart om uit te zoeken of het klopt dat meer mensen kiezen voor een duurdere beugel, zoals door veel orthodontisten wordt aangegeven. Op een speciale webpagina is consumenten gevraagd om hun ervaringen, offertes en rekeningen over beugels (bij hun kinderen) te delen.
De Monitor
Eén van de aanleidingen voor het onderzoek is een uitzending van De Monitor. Het NCRV-programma liet in een uitzending van vorige maand zien dat de zorgverzekeraars een stijging zien in de kosten die worden gemaakt voor een beugel.
Conclusie meldactie
De conclusie van het onderzoek is helder en laat zien dat er nog veel ruimte voor verbetering is. De belangrijkste conclusies zijn:
- De informatie over behandelingen en kosten schieten nog te kort.
- Hierdoor kunnen consumenten te vaak geen gefundeerde keuze maken voor een behandeling en daarbij mogelijkheden, kosten en kwaliteit tegen elkaar afwegen.
- De stelling van de orthodontisten dat mensen zelf vragen om de duurdere behandelingen wordt door consumenten zelf niet onderschreven.
Reactie NZa en vakorganisatie KNMT
De NZa zegt bij monde van een zegsman actie te overwegen. "We kunnen een regel opstellen die orthodontisten verplicht alle mogelijke beugels op hun website te zetten. Zodat je de mogelijkheden van tevoren goed kunt bekijken."
René Noverraz van tandartsen- en orthodontistenorganisatie KNMT belooft beterschap: "We zijn teleurgesteld dat mensen aangeven dat wij qua informatieverstrekking onze zaakjes niet op orde hebben. Met de uitslagen van het meldpunt gaan we met de NZa en de consumentenorganisaties na waar en hoe we onze informatie kunnen verbeteren."
Tussen 2015 en maart 2025 was ik werkzaam voor Poliswijzer. Als tekstschrijver specialiseer ik me in het helder en toegankelijk maken van informatie over verzekeringen. Met jarenlange ervaring als verzekeringsadviseur weet ik precies hoe de sector werkt én waar mensen vragen over hebben. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.
Laatste nieuws
-
Zorgverzekeraars willen meldpunt voor medicijntekorten
5 jun
-
Minder papierwerk bij borstkanker – verzekeraars passen machtigingsbeleid aan
5 jun
-
Nieuwe plannen voor ouderen: langer thuis wonen met goede zorg
5 jun
-
Meer hulp bij stoppen met roken vanaf 2026
23 mei
-
NZa waarschuwt voor 'koppelverkoop' bij zorgverzekeringen
20 mei