ONVZ zorgverzekering reviews en ervaringen
Om je te helpen bij de keuze voor de zorgverzekeraar die het beste bij jou past, willen wij je zoveel mogelijk informatie over ONVZ zorgverzekeringen geven. Twijfel je nog? Lees de reviews over ONVZ zorgverzekeringen.
Vergelijk alle verzekeringen van ONVZ Of vergelijk met je huidige ONVZ verzekering
Is ONVZ je huidige zorgverzekeraar en wil je zelf een ervaring en/of review over deze zorgverzekeraar plaatsen? Deel deze hier met andere consumenten.
Klantervaringen over ONVZ
De Onvz beoordeelt iedere declaratie negatief en gaan pas tot vergoeden over wanneer je ze wijst op de polisvoorwaarden ( die met heel veel moeite te vinden zijn op de website). Zijn altijd wantrouwend en als het enigszins kan wordt principieel alles afgewezen.
- Eigenlijk niets positiefs, ze noemen zich eerste klas verzekeraar.maar maken dit absoluut niet waar. Je had vrije keuze van artsen etc. Maar dit is ook niet meer zo in 2026. Via codes moet je nu zelf gaan uitzoeken wat de onvz maximaal voor een behandeling wil betalen . Wanneer het een hoger tarief is moet je zelf het verschil betalen.
- Ik denk dat het al helpt wanneer de grondhouding veranderd en dat de medewerkers met hun klanten meedenkt hoe bepaalde zaken opgelost kunnen worden ipv overal nee op te zeggen.
Weigering van vergoedingen op formaliteiten
Zelfs medisch noodzakelijke behandelingen worden geweigerd op procedurele gronden
"Zoeken naar mazen in de wet/polisvoorwaarden"
Buitenlandse behandelingen
Operatie in Duitsland niet vergoed ondanks telefonische toestemming
Noodlijn in buitenland onbereikbaar
Geen bonnetje = geen vergoeding, ook bij noodsituaties
Slechte bereikbaarheid & service
Lange wachttijden (15+ minuten)
Medewerkers niet op de hoogte van polisvoorwaarden
Geen direct contactmogelijkheden
Misleidende polisvoorwaarden
Wijzigingen zonder duidelijke communicatie
Wat eerst vergoed werd, wordt later geweigerd
"Kleine lettertjes" niet transparant
Acceptatieproblemen
Lange beoordelingstijd (maanden)
Afwijzing op basis van minimale medische historie
Zelfs bestaande klanten worden niet geaccepteerd voor upgrades
Alternatieve zorg
Dekking teruggebracht tot 1/4 van wat het was
Paradepaardje "alternatieve zorg" is misleiding geworden
- geen
- sluit de tent
Sterk afgeraden: bureaucratisch, niet-klantgericht en eindeloos gedoe
Na jaren klant te zijn geweest bij ONVZ kan ik iedereen alleen maar waarschuwen: blijf hier ver vandaan. En let op: ONVZ is onderdeel van de VGZ-groep, dus ook VGZ zou ik in de toekomst mijden.
Waarom zo slecht?
ONVZ lijkt uitsluitend gericht op het afwijzen of bemoeilijken van vergoedingen, niet op het helpen van klanten. Een simpel voorbeeld: voor een behandeling van een lipoom (goedaardige vetgezwel) in mijn arm in Thailand kreeg ik eindeloze bureaucratische obstakels:
"Wij hebben niet voldoende informatie... Graag ontvangen wij: 1. verwijzing huisarts 2. behandelplan specialist 3. gespecificeerde offerte... Voor een planbare opname buiten Nederland geldt een toestemmingsvereiste... Als wij de informatie niet op tijd ontvangen, kunnen wij helaas geen vergoeding verlenen..."
Dit terwijl het gaat om een eenvoudige, goedkope ingreep die in Nederland veel duurder zou zijn. In plaats van meedenken, krijg je eindeloze hoepels om doorheen te springen.
Andere problemen:
Slechte bereikbaarheid klantenservice
Lange wachttijden
Gebrek aan coulance
Focus op winstmaximalisatie, niet op zorg voor de klant
Conclusie:
ONVZ scoort niet voor niets structureel laag in consumentenonderzoeken. Kies een zorgverzekeraar die WÉL om je geeft. Ik stap over en raad iedereen aan hetzelfde te doen.
Let op: ONVZ behoort tot VGZ-groep, dus overweeg ook om andere merken van deze groep te mijden.
- geen
- stop ermee
Sterk afgeraden: bureaucratisch, niet-klantgericht en eindeloos gedoe
Na jaren klant te zijn geweest bij ONVZ kan ik iedereen alleen maar waarschuwen: blijf hier ver vandaan. En let op: ONVZ is onderdeel van de VGZ-groep, dus ook VGZ zou ik in de toekomst mijden.
Waarom zo slecht?
ONVZ lijkt uitsluitend gericht op het afwijzen of bemoeilijken van vergoedingen, niet op het helpen van klanten. Een simpel voorbeeld: voor een behandeling van een lipoom (goedaardige vetgezwel) in mijn arm in Thailand kreeg ik eindeloze bureaucratische obstakels:
"Wij hebben niet voldoende informatie... Graag ontvangen wij: 1. verwijzing huisarts 2. behandelplan specialist 3. gespecificeerde offerte... Voor een planbare opname buiten Nederland geldt een toestemmingsvereiste... Als wij de informatie niet op tijd ontvangen, kunnen wij helaas geen vergoeding verlenen..."
Dit terwijl het gaat om een eenvoudige, goedkope ingreep die in Nederland veel duurder zou zijn. In plaats van meedenken, krijg je eindeloze hoepels om doorheen te springen.
Andere problemen:
Slechte bereikbaarheid klantenservice
Lange wachttijden
Gebrek aan coulance
Focus op winstmaximalisatie, niet op zorg voor de klant
Conclusie:
ONVZ scoort niet voor niets structureel laag in consumentenonderzoeken. Kies een zorgverzekeraar die WÉL om je geeft. Ik stap over en raad iedereen aan hetzelfde te doen.
Let op: ONVZ behoort tot VGZ-groep, dus overweeg ook om andere merken van deze groep te mijden.
- Geen
- Stop er maar mee, het is een zolder kamer bedrijfje ga maar wat anders doen .
Dit is een typisch voorbeeld van de werkwijze van ONVZ. Hoewel het hier gaat om een medisch noodzakelijk en door een specialist voorgeschreven hulpmiddel – een onbetwiste dekking volgens de polis – wordt de vergoeding geweigerd. De reden? Een puur procedurele: het is niet vooraf aangevraagd. Alsof de gemiddelde verzekerde bij elke stap de polisvoorwaarden raadpleegt! De afwijzing is dus niet inhoudelijk, maar enkel gebaseerd op een formaliteit. Het is ronduit misleidend dat een verzekeraar met een 'eerste klas' imago zich op deze manier aan de betalingsplicht onttrekt. Kortom: ONVZ zoekt altijd de mazen in de wet /polisvoorwaarden om onder een vergoeding uit te komen. Blijf uit de buurt van deze verzekeraar.
- eerlijk gezegd niet zo veel positiefs, medewerkers aan de telefoon zijn vaak niet goed op de hoogte van de polisvoorwaarden. De betaling van declaraties, wanneer deze goed gekeurd zijn worden snel uitbetaald!
- maar declaraties worden vaak pas betaald, nadat je ze een aantal keren (met de polisvoorwaarde) hebt opgestuurd.
- op houden met alles te wantrouwen en altijd maar zoeken om iets niet te betalen.
- Sinds mensenheugenis in het volle vertrouwen in de verzekeraar gestoken. Zonder ooit een hiaat in dat vertrouwen!
- Assuradeur ONVZ heeft zichzelf vergallopeerd met een marketing schijnvertoning, die resulteert dat haar polishouders nu wordt gedwongen de (non profit) stichting zelf voor de Intensive Care afdeling te moeten behoeden. Met gebrekkige robotisering en verschuiving van de eigen zorgplicht en daartoe behorende expertise, is het platform inmiddels overgeheveld naar de patienten, die zelf van hen afhankelijk zijn en aldus thans hun eigen zorgkosten mogen ophikken. Omdat ergens in hun 369 pagina's polisvoorwaarden op ondoorgrondelijke wijze wordt vermeldt dat je niet vergoed zal gaan worden. Als achteraf de robot uit lijfsbehoud dat heeft uitgedokterd.
- De noodlijn voor wanneer je in het buitenland bent is simpelweg onbereikbaar. Ik probeer ONVZ al uren te bereiken, maar tevergeefs, ik sta alleen maar in de wachtrij. Onbegrijpelijk en belachelijk!
- Communicatie en gevraagde informatie niet kwijtraken. Betere dekking ggz was altijd restitutie maar van het een op het andere moment worden niet gecontracteerde specialisten niet meer vergoed
- Gemak declaraties indienen
- Klantenservice is echt bedroevend.
- De illusie dat ik geholpen zou worden als ik verzekerd zou zijn bij onvz
- Zeer ontevreden over ONVZ de zogenaamde eerste klas zorgverzekeraar die belooft dat je een vrije keuze basispakket kan kiezen zodat je zelf kan kiezen waar je geholpen wil worden maar vervolgens weigert om iets te vergoeden maar ook nog eens weigert om te vertellen met welke organisaties ze dan wel samenwerken. En dat is mijn dankjewel na 32 jaar betalen! Neem nooit ONVZ!!!
- Een koude douche voor ONVZ Circa 50 jaar aangesloten bij ONVZ. Gelukkig nooit een ernstig probleem gehad , dus nagenoeg geen relevante declaraties. Voor het eerst nu tijdens mijn vakantie in het buitenland heel ziek geworden en met sirenes en zwaailichten naar het ziekenhuis gebracht. Alles zelf vooruit betaald. Niet nagedacht om een bonnetje te vragen. Was er ook nagenoeg niet toe in staat. Alle medische rapporten, onderzoeks- en behandel resultaten van de lokale artsen en van het ziekenhuis naar ONVZ opgestuurd MET de afschriften van de bankbetalingen. Dus met volledige bewijsvoering. Maar geen bonnetje, dan ook geen vergoeding , aldus ONVZ. Ook al lig je aan de hartmonitor en het infuus met alle doodsangsten vandien, dan heb je toch maar aan het ONVZ bonnetje te denken. Een koude douche voor ONVZ. Een dikke 3.
- Begrip , rechtvaardigheid, vertrouwen en loyaliteit.
- Als ik specifiek vraag of een bepaalde behandel-code vergoed wordt, dan krijg daarop geen antwoord. Enkel een vaag verhaal over alternatieve geneeswijzen. De strekking is dat als de behandelaar erkend is en dat ook op de factuur staat de behandeling vergoed zal worden.
- Op deze basis heb ik een aanvullende verzekering genomen. En wat blijkt nu mijn declaraties worden niet vergoed.
- Ik voel me om de tuin geleid.
- Voor wie het weten wil: 24101 wordt niet vergoed door ONVZ
- niks positief, je wordt niet geaccepteerd
- alles