Medische acceptatie bij zorgverzekeraars: hoe werkt het?
Zorgverzekeraars moeten iedereen accepteren die bij hen een basisverzekering wil afsluiten. Dit is bij de wet vastgelegd. Voor een aanvullende- en tandartsverzekering geldt deze verplichting niet. Er mag dan een acceptatieprocedure gehanteerd worden waarbij de zorgverzekeraar besluit of een aanvrager een aanvullende- of tandartsverzekering mag afsluiten. Dit besluit wordt aan de hand van een aantal vragen m.b.t. het zorgverleden en de huidige gezondheidstoestand van de aanvrager gemaakt. Soms wordt er ook een om een verklaring van de tandarts of specialist gevraagd. Alles over medische acceptatie bij zorgverzekeraars.
Onverwachte zorgkosten
Een zorgverzekering is bedoeld om onverwachte kosten te dekken. Het risico op onverwachte zorgkosten wordt door de zorgverzekeraar gedekt in ruil voor een maandelijkse premie. Als het risico van een verzekerde te groot is, dus als er veel verwachte zorgkosten zijn, dan kan de zorgverzekeraar besluiten iemand te weigeren voor de aanvullende- of tandartsverzekering.
Acceptatieprocedure
De acceptatieprocedures zijn vooral van toepassing bij de duurdere aanvullende pakketten die een ruimere vergoeding hebben. Als je wilt voorkomen dat je geweigerd wordt, zou je tijdig een aanvullende zorgverzekering af kunnen sluiten zonder dat er in de nabije toekomst sprake is van verwachte zorgkosten. Dan heeft de zorgverzekeraar geen reden om je te weigeren. Je kunt daarnaast natuurlijk ook kiezen voor een zorgverzekeraar die geen medische acceptatie hanteert. Het kan overigens wel zijn dat er een wachttijd voor aanvullende- of tandartsverzekeringen bestaat. Binnen onze vergelijker wordt dit duidelijk bij elk pakket aangegeven. De verzekeringen waarbij een medische acceptatie van toepassing is, worden in onze vergelijking aangegeven met beoordeling.
Welke zorgverzekeraars hanteren medische acceptatie?
Bekijk in onderstaand overzicht welke zorgverzekeraars een acceptatieprocedure hanteren voor aanvullende- (AV) en tandartsverzekeringen (TV).
Zorgverzekeraar | Acceptatieprocedure AV | Acceptatieprocedure TV | Wachttijd orthodontie | Wachttijd kronen/bruggen/implantaten |
---|---|---|---|---|
Aevitae | Ja | Ja | Nee | Nee |
Anderzorg | Nee | Nee | Ja | Ja |
Avéro Achmea | Nee | Ja | Nee | Nee |
AZVZ | Nee | Nee | Nee | Nee |
Besured | Nee | Nee | Nee | Nee |
Bewuzt | Nee | Nee | Nee | Nee |
CZ | Nee | Ja | Nee | Nee |
CZdirect | Nee | Nee | Nee | Nee |
De Amersfoortse | Ja | Ja | Nee | Nee |
De Friesland | Nee | Ja | Nee | Nee |
Delta Lloyd | Nee | Ja | Nee | Nee |
Ditzo | Nee | Nee | Nee | Nee |
DSW | Nee | Nee | Ja | Nee |
FBTO | Nee | Nee | Nee | Nee |
HEMA | Nee | Nee | Ja | Nee |
HollandZorg | Nee | Nee | Nee | Nee |
Interpolis | Nee | Ja | Nee | Nee |
InTwente | Nee | Nee | Ja | Nee |
IZA | Nee | Nee | Nee | Nee |
IZZ | Nee | Nee | Nee | Nee |
Kettlitz Wulfse | Nee | Ja | Nee | Nee |
Menzis | Nee | Nee | Ja | Ja |
National Academic | Ja | Ja | Nee | Nee |
OHRA | Nee | Nee | Nee | Nee |
ONVZ | Ja | Ja | Nee | Nee |
OZF Achmea | Nee | Ja | Nee | Nee |
PMA | Nee | Nee | Ja | Ja |
PNOzorg | Ja | Ja | Nee | Nee |
Pro Life | Nee | Ja | Nee | Nee |
Promovendum | Ja | Ja | Nee | Nee |
Salland | Nee | Ja | Nee | Nee |
Stad Holland | Nee | Nee | Nee | Nee |
Studenten Goed Verzekerd | Nee | Ja | Nee | Nee |
United Consumers (VGZ) | Nee | Ja | Nee | Nee |
Univé | Nee | Ja | Nee | Nee |
VGZ | Nee | Ja | Nee | Nee |
VvAA | Ja | Ja | Nee | Nee |
ZEKUR | Nee | Nee | Nee | Nee |
Ziezo | Nee | Nee | Nee | Nee |
Zilveren Kruis Achmea | Nee | Ja | Nee | Nee |
Zorg en Zekerheid | Nee | Nee | Nee | Nee |
ZorgDirect | Nee | Ja | Nee | Nee |
Zorgverzekeraar UMC | Nee | Ja | Nee | Nee |
Kijk hier om alle zorgverzekeraars te vergelijken.
Als freelance tekstschrijver ben ik gespecialiseerd in het schrijven van teksten over verzekeringszaken. Na een carrière van 20 jaar als verzekeringsadviseur, leg ik mij nu toe op het voorlichten over verzekeringen. Mijn doel is om mijn kennis over te dragen aan de bezoekers van Poliswijzer.nl en ik deel graag nieuwe ontwikkelingen. Over het verzekeren wordt vaak ingewikkeld gedaan, maar eigenlijk is het eenvoudig.